Två goda smoothies

Rödbetssmoothie med svarta vinbär från Gröna, sköna tillbehör

Gott och lättlagat

De senaste veckorna har jag delat dagliga tips här på bloggen på lättfixad sportlovsmat, idag bjuder jag på två näringsrika smoothiesar.

Lätt både för sportlovslediga ungdomar att göra själv hemma eller mixa en större sats och ta med i termos på skidturen till hela familjen.

Den första kommer från min kokbok Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv, bilden tog jag en härlig morgon vid Tännforsen i Jämtland.

Här nedan ser du några fler godsaker från den kokboken, när jag var med på Nyhetsmorgon i TV4.

Just nu är Gröna, sköna tillbehör med på Bokrean, du hittar den här på Bokus och här på Adlibris.

Rödbetssmoothie med bär 1 port

2 små, kokta rödbetor

½ dl svarta vinbär

½ dl lingon

½ dl blåbär

1 tsk riven ingefära

1 dl nyponte

Blanda allt i matberedare eller mixa med stavmixer och häll upp i ett vackert glas.

Tips: Vill du ha en mer mättande smoothie så mixa med 1 dl fet yoghurt, smetana eller kokosgrädde.

½ dl kikärtor eller röda linser är också gott att ha i, då får du en välsmakande proteindrink.

Har du frysta slånbär eller rönnbär så passar även de väldigt bra som smaksättning, rödbetans sötma passar fint ihop med deras kärva smak.

Grön energismoothie 1 port

1 dl kombucha

1 kiwi

½ ekologisk avokado eller ½ dl gröna ärtor

½ dl tärnad gurka

½ dl hackad grönkål

1 msk pressad lime

1 msk riven ingefära

Skala kiwin och mixa tillsammans med övriga ingredienser i en matberedare.

Jag tycker om en lite tjockare smoothie som jag äter med sked, det mättar betydligt bättre.

Späd med lite mer kombucha eller vatten om du vill ha den lösare och drickbar.

Här nere ser du min bild på kombucha med havtorn, fotograferad vid Kallsjön med Åreskutan i bakgrunden.

Kombucha med havtorn från Gröna, sköna tillbehör
Published in: on 06 mars 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/03/06/tva-goda-smoothies/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.