2 x Gröna, sköna tillbehör till julmaten

En lite grönare jul

För dig som vill lätta upp de lite tyngre rätterna på julbordet med några nya, fräscha tillbehör så bjuder jag idag på två recept från min kokbok ”Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv”.

När jag jobbade på restaurang på 80-90-talen så gjorde jag alltid många gröna rätter till julmaten, något som inte var så vanligt på julborden på den tiden, men mycket uppskattat av gästerna.

Hoppas du också kommer att tycka om de här tillbehören.

Kiwisalsa med limepicklad chili

2 kiwi

10 cm gurka

1 dl hackad koriander

½ dl hackad gräslök

Saft och skal av 2 ekologiska lime

1 chili

1 tsk flingsalt

Börja med att finstrimla chilin, med kärnor om du vill ha en stark salsa, utan för en mildare.

Tvätta och riv skalet fint av limen och pressa ur saften. Häll det över chilin och smula flingsaltet över, låt står i ett par timmar.

Skala och skär kiwifrukterna i små tärningar, gurkan i lika små. Blanda med chilin och det hackade kryddgröna. Smaka av om du vill ha mer sälta.

Ställ i kylen en stund så smakerna får utvecklas.

Bowl med brysselkål, hampafrön och senapsdressing

20 brysselkål

10 cm purjolök

10 rädisor

2 dl tärnad cheddar

1 dl skalade hampafrön

½ dl pinjekärnor

Senapsdressing:

1 äggula

1 dl neutral rapsolja

1–2 tsk äppelcidervinäger

1 tsk osötad senap

1 liten, riven vitlöksklyfta

½ tsk salt

1 krm peppar

Blanda äggulan med senap, vinäger och vitlök. Vispa ner oljan, först droppvis och sen i en fin stråle, det går enklast med elvisp.

Smaksätt med salt och peppar, känn efter om du vill ha mer vinäger.

Ta bort torra blad från brysselkålen och koka den mjuk i saltat vatten, det tar ca 5-10 minuter beroende på storlek.

Häll upp i durkslag, spola i kallt vatten och låt rinna av väl.

Skär brysselkål och rädisor i fyra delar och strimla purjon fint. Blanda allt till salladen i en bunke, fördela i skålar och ringla dressingen över.

Tips: Hampafrön hittar du på hälsokosten och i välsorterade matbutiker. Det är ett proteinrikt frö som produceras här i Norden, ett mycket klimatsmart alternativ till den quinoa vi importerar från Sydamerika.

Skalat hampafrö innehåller hela 50 g fett, 30 g protein och 7 g kolhydrater per 100 g, mot quinoans 6 g fett, 12 g protein och 68 g kolhydrater, så även där vinner hampafröna stort.

Äter du inte mjölkprodukter och ägg så kan du använda tärnad tofu eller kikärtor till salladen och den äggfria majonnäs på kikärtsspad, recept finns i Gröna, sköna tillbehör.

Den boken blev min sjätte, den första helvegetariska och även den första som jag fick äran att fotografera själv.

Jag använde naturen och min balkong som fotostudio och tog med mig de flesta rätterna ut till de vackraste platser jag hittade i Jämtland.

Du ser några exempel på det här nedanför.

Kombucha med havtorn
Rödkålsslaw med pepparrot och lingon
Grönärtsdressing
Apelsinchokladboll
Goda tips till brunchen
Gröna, sköna tillbehör på Nyhetsmorgon i TV4
Published in: Okategoriserade on 11 december 2023 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/12/11/2-x-grona-skona-tillbehor-till-julmaten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.