Ostomelett på två sätt

Snabbmat med mycket näring

Idag får du ett tips på två riktigt goda och lättlagade omeletter.

De passar fint att äta bara som de är eller om du är hungrig med en matig sallad, du kan också använda dem som botten till en pizza.

På bilden ovan har jag lagt på räkor, musslor, getost och örter som extra fyllning.

Sen några veckor delar jag dagligen med mig av lättlagade recept inne på min Facebooksida och på Instagram, följ mig gärna även där.

Ostomelett med tomat och örter för 2

Omelettsmet:

6 ägg

Salt och peppar efter smak

Fyllning:

6-8 cocktailtomater

3 msk smör/olivolja

2 dl riven, vällagrad ost

2 msk hackade örter, jag tog timjan och oregano

Vispa ihop ägg och smaka av med kryddor.

Dela tomaterna i hälften och halvan i 4 delar.

Värm smör/olivolja lite försiktigt i en stekpanna, välj en med en beläggning där maten inte fastnar så lätt.

Bryn tomaterna i 4-5 minuter så de blir mjuka men inte får så mycket färg, krydda lätt med salt, häll äggsmeten över tomatfräset.

Rör inte mot botten som när du gör en vanlig omelett, den här ska inte bli lika fluffig utan mer kompakt som en kaka.

Sänk till låg värme och låt steka i ca 10 minuter.

Blanda under tiden osten med de hackade örterna.

När omeletten nästan stelnat strör du över osten och lägger lock på i nån minut tills osten smält.

Dra med stekspaden längs kanten på pannan och stick in den under omeletten på några ställen så du känner att den lossnat.

Låt den glida ner på en stor tallrik och skär i portionsbitar.

Gör du fler så lägg dem eftersom på bakplåtspapper på en plåt och värm dem sen innan serveringen på 150º i 10 minuter.

Krispig ostomelett 1 port

50 g lagrad ost

3 ägg

2 msk vatten eller grädde

2 msk smör

Salt och peppar

Färska örter till serveringen

Skär osten i lite tjockare stavar. Bryn smöret och lägg ner osten och låt den få lite färg.

Vispa under tiden ihop omelettsmeten, smaka av med kryddor. Häll smeten över osten, sänk värmen på plattan lite.

Rör lite lätt mot botten med stekspaden, men inte så osten blandas med äggsmeten.

Låt steka i ca 5 minuter med lock. Vänd upp omeletten på en tallrik, strö över hackade örter.

Tycker du om mina recept så ta gärna en titt på mina kokböcker i länkarna nedan.

Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt – E-bok

Ostvåfflor från Baka med frukt & grönt
Published in: on 30 januari 2022 at 07:00  Comments (2)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2022/01/30/ostomelett-pa-tva-satt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta, tack för alla fantastiska recept!
    Jag vill gå över till att äta bönor, hur gör jag det skonsamt för magen?
    Och, om jag äter efter boken med recept om bönor, då är det inte längre LCHF?
    Kan jag få en viktnedgång med bönor?

    • Hej och tack, Maja. Börja med en matsked om dagen, gärna med linser, mungbönor eller kikärtor, de är lite snällare. Ät även någon form av probiotika till, typ surkål eller kefir/yoghurt, då mår magen bättre. Bönor innehåller resistent stärkelse och fungerar bra ihop med LCHF och för viktnedgång, du kan läsa mer om det i faktadelen av kokboken. Lycka till ❤

      Här finns den nu till extrapris för den som inte hittat bönkokboken än:
      https://www.adlibris.com/se/bok/lat-bonor-forandra-ditt-liv-kokboken-9789188917478


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.