Glutenfritt fröbröd fyllt av goda smaker

Glutenfritt, mjölkfritt, nötfritt fröbröd LCHF och Paleo...

Mustigt matbröd

Jag har alltid tyckt om att baka, när jag jobbade på restaurang hittade jag på väldigt många nya brödsorter.

Att baka glutenfritt matbröd med få kolhydrater har därför blivit en riktigt rolig utmaning, sen jag gick över till glutenfri lågkolhydratkost för 12 år sen.

Här ett annorlunda och smakrikt fröbröd som blev riktigt gott, passar fint till en soppa eller sallad med smör och en god ost.

Fröbröd med soltorkade tomater och timjan

6 stora ägg

2 dl hett vatten

10 soltorkade tomater

2 dl pumpakärnor

1 dl linfrön

1 dl sesamfrön

½ dl kokosolja

½ dl tahini, sesampasta

½ dl finhackad timjan

½ dl svartkummin, Nigella Sativa

2 msk vallmofrön

1 tsk salt

Skär tomaterna i små tärningar. Koka upp vattnet och blanda ner tomathacket.

Rör ner kokosolja, tahini, timjan och salt.

Blanda alla frösorter och rör ner i vattnet. Låt svälla i en halvtimme.

Vispa äggen fluffigt och blanda med fröröran. Smeten är lös men stelnar till bra i ugnen.

Häll allt i en smord brödform på ca 1 liter.

Grädda i mitten av ugnen på 150º i 1 timme och 15 minuter.

Låt svalna en stund i formen innan limpan stjälps upp på galler.

Förvara i plastpåse i kylen och ta fram och skär skivor eftersom.

Brödet går också bra att frysa in i skivor, det blir gott att tina i ugn eller brödrost.

I länkarna här nere hittar du alla mina kokböcker om du vill ha mer inspiration eller att ta med till sommarens middagar istället för en blomma.

Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken

Diabeteskokboken för män

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt

Fröbröd Paleo/LCHF
Published in: Okategoriserade on 24 juli 2021 at 07:00  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/07/24/glutenfritt-frobrod-fyllt-av-goda-smaker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.