Glutenfritt valnötsbröd med bönor

Valnötsbröd
Foto Veronica Kindblad

Saftigt matbröd

Idag bjuder jag på ett riktigt gott valnötsbröd från ”Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken”.

Bönkokboken blev väldigt populär och är snart slutsåld, några få exemplar finns kvar i länken till Bokus här ovan.

Du kanske redan provat mitt recept på glutenfritt valnötsbröd, det är ett av de mest besökta recepten här på bloggen.

Det receptet har blivit så populärt bland mina följare så det fick vara med både i min E-kokbok ”Gammaldags husmanskost på nytt sätt” och i ”Stora diabeteskokboken – recept och råd för stabilt blodsocker”.

Här har jag vidareutvecklat det till ett bönbröd, det blev faktiskt ännu saftigare och godare.

Smörgås på valnötsbröd
Foto Veronica Kindblad

Valnötsbröd med borlottibönor

6 ägg

150 g valnötter

100 g smör/kokosolja

2 dl kokta borlottibönor

2 dl mandelmjöl

1 dl kikärtsmjöl

1 dl krossade chiafrön

½ dl fiberhusk

2 msk äppelcidervinäger

1-2 msk brödkryddor

2 tsk bakpulver

ca 1 tsk salt

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj en avlång bakform på 1½ liter väl. Krossa valnötterna grovt i en mortel eller hacka dem.

Smält smör/kokosolja och mixa tillsammans med bönorna till en fin smet. Blanda nötter och alla torra ingredienser i en bunke.

Vispa äggen tjockt med elvisp i ca 5 minuter. Mixa borlottibönorna fint tillsammans med vinäger och smör/kokosolja och vänd ner i äggen.

Blanda så ner äggsmeten i det torra, det går enklast med elvispen på låg effekt. Rör om väl och smaka av om du vill ha mer salt eller brödkryddor.

Häll över smeten i brödformen med hjälp av en slickepott, tryck till på ytan så smeten blir jämnt fördelad. Blöt handen i kallt vatten och jämna till ytan så den blir slät.

Grädda brödet i nedre delen av ugnen i 60 minuter.

Låt svalna en stund i formen och ta sen ur brödet och låt det kallna på galler utan bakduk så behålls den knapriga ytan.

Skär brödet i skivor när det kallnat helt. Lösfrys skivorna och ta fram eftersom, tina gärna i brödrost så blir det som nybakat.

Blir du nyfiken och vill prova fler av mina brödrecept så har jag även gett ut en bakbok, ”Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt”.

Här nedan ser du ett av bröden från den boken, havrebullar med tomat och basilika.

Jag tog bilden en härlig sommardag på Skansen, det finns så fina skogsmiljöer där, mitt i storstan.

Published in: Okategoriserade on 17 april 2021 at 09:59  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/04/17/glutenfritt-valnotsbrod-med-bonor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.