Mustigt, glutenfritt matbröd

Kryddigt matbröd med frukt

Idag får du recept på ett smakfyllt matbröd som jag skapade på en resa till Turkiet, där vi bodde på vintrarna under många år.

Att smaksätta matbröd med värmande kryddor och frukt ger en ny dimension till mackan, gott såväl till frukosten som till eftermiddagsfikat eller ostbrickan.

Mörkt mandelbröd 1 limpa

3 ägg

3 dl mandelmjöl

1 dl kokosnötmjöl

½ dl psylliumhusk

4 torkade fikon

1 dl granatäppelkärnor

1 dl kokosolja

1 dl starkt kaffe

1 pressad citron

2 tsk bikarbonat

ca 2 tsk salt

1 tsk malda nejlikor

1 tsk mald kardemumma

1 tsk mald ingefära

Skär fikonen i små tärningar och koka upp tillsammans med kokosolja, kaffe, citronsaft och kryddor.

Låt puttra några minuter och sen svalna en stund, kokningen gör att kryddsmaken på brödet blir ännu mer intensiv än om du blandar ner dem torra.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, rör ner äggen, granatäppelkärnorna och kryddblandningen, blanda om väl.

Låt svälla i 10 minuter, rör om och häll upp degen i en smord brödform på ca 1 liter.

Täck med folie eller lock och grädda i nedre delen av ugnen på 175º i 30 minuter.

Ta av folien och grädda ytterligare 30-40 minuter.

Låt svalna en stund i formen och stjälp upp på galler för att kallna.

Förvara i plastpåse eller burk i kylen och ta fram och skär skivor eftersom.

Brödet fungerar också fint att frysa in i skivor, tina dem gärna i brödrosten så blir de extra goda.

Glutenfritt nötbröd

Kokbokstips

Tycker du också om den här typen av bröd så kommer du nog att gilla min bakbok, som blev den sjunde kokboken från mitt kök, Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt.

Efter många års experimenterande med att använda frukt och grönsaker som smaksättning i både matbröd och kaffebröd, så känns det förstås väldigt roligt att ha fått göra en hel bakbok på det temat.

Jag har haft det stora nöjet att själv ta bilderna till boken, på köpet fick jag gott om motion när jag tog med bakverken ut i naturen.

Jag fotograferade allt under tidiga sommarmorgnar i Stockholm när ljuset är som finast, de flesta ute på Djurgården där jag trivs allra bäst när jag är i storstan.

Även i Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv tog jag alla bilder själv, då i den vackra naturen i Jämtland, Härjedalen och i min hemby i nordvästra Dalarna.

Även den innehåller en del bakrecept, både fikabröd och matbröd, men framförallt just tillbehör till frukost, lunch, middag och festbufféer.

På bilden här ovan ser du en macka med morotsröra på ett nötbröd från Gröna, sköna tillbehör, fotograferat i Fjällnäs i Häredalen.

Här hittar du bakboken på Adlibris och här finns tillbehörsbokens sida där.

Dela gärna boklänkarna vidare till dina vänner, så fler får chansen att njuta av lite nyttigt och gott till fikat.

Hasselnötsbullar med vallmofrön från Baka med frukt & grönt

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/03/12/mustigt-glutenfritt-matbrod/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vilken smak ger kaffet ?


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.