Lucka 1 i Tomtens Adventskalender – Annorlunda pepparkakor

Adventstider

Välkommen in på besök till Tomtens Adventskalender denna mycket annorlunda decembermånad.

Nu i Coronatider känns det extra viktigt att sprida ljus och glädje, så Tomten kommer att dyka upp härinne med ett recept med julanknytning varje dag fram till julafton.

Du som följt min blogg har under flera tidigare julmånader fått se Tomten på äventyr nere vid Medelhavet, från vår vintervistelse i Alanya.

I år blev det ju förstås ingen resa, så nu har jag istället fotograferat min lilla tovade Tomte i sin valnötsbåt i vackra miljöer på Skansen.

Jag har vistats mycket i naturen på Djurgården och Skansen senaste året, det har blivit mitt andningshål för att klara av att bo mitt i en storstad.

Jag är född i de fjällnära stora skogarna i nordvästra Dalarna, så det här med naturkontakt är otroligt viktigt för mig, den finns nära även i Stockholm om man letar lite.

Nu stängde tyvärr Skansen i fredags på grund av just Coronapandemin, så det dröjer till våren innan jag kan njuta av de vackra miljöerna igen.

Vill du hjälpa till att stötta deras verksamhet så köp ett årskort som julklapp eller till dig själv, de börjar gälla i ett år från första gången man använder det.

Smått och gott från Gröna, sköna tillbehör

Dagens recept kommer från min senaste kokbok Gröna, sköna tillbehör.

Här har jag smaksatt mina glutenfria kikärtskakor med pepparkakskryddor, de blir ett nytt och lite annorlunda adventsfika, gärna serverade med ädelost.

Du kan köpa ett signerat exemplar av kokboken här som kan skickas som julklapp till vem du vill i landet, den finns även här på Adlibris och Bokus.

Pepparkakor på kikärter och jordnötssmör ca 12 st

6 osvavlade aprikoser

2 dl kokta kikärter

1 dl jordnötssmör

1-2 msk pepparkakskryddor eller mald kardemumma

1 tsk bakpulver

½ tsk vaniljextrakt/pulver

Ca ½ tsk salt

Sätt ugnen på 175˚. Skär aprikoserna i små bitar, mixa dem tillsammans med de avrunna kikärtorna i en matberedare.

Tillsätt jordnötssmöret och det övriga, mixa allt slätt.

Smaka av om du vill ha lite mer sälta, det framhäver smakerna på kakorna.

Rulla små bollar av smeten och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.

Platta till och tryck mönster i kakorna med en gaffel.

Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter, lägg kakorna på galler för att svalna.

Förvara i en burk i kylen eller frys in och ta fram eftersom.

Kakorna blir som nybakta om du lägger in dem i ugnen några minuter på 150˚.

Vill du göra kakorna helt sockerfria så använd ca ½ dl valfri sötning istället för aprikoserna, tillsätt då gärna ett ägg för en mjukare konsistens på kakorna.

Du kan variera kakorna med mandelsmör och torkade fikon.

Published in: Okategoriserade on 01 december 2020 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/12/01/lucka-1-i-tomtens-adventskalender-annorlunda-pepparkakor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.