Farsdagstips – MBC-kaffe

Magic Bullet Coffee
Foto Mikael Eriksson

Fars Dag

Idag får du ett av mina kokboksrecept från Diabeteskokboken för män, som jag skrivit tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt.

Magic Bullet Coffee har varit populärt några år bland dem som behöver få upp fettmängden i sin dagliga mat.

När man drar ner rejält på kolhydraterna är det viktigt att öka på fettet för att få ett stabilt blodsocker.

Här hittar du boken på Adlibris och här på Bokus, den finns också i vanliga bokhandlar.

Min variant av kaffet är kryddat med kanel och kardemumma, det ger en riktigt härlig smak.

Spiced Magic Bullet Coffee 1 port

1 kopp kaffe

1 msk kokosolja

½ tsk kanel

½ tsk kardemumma

Ev lite salt

Blanda lite kaffe med kokosolja, kanel och kardemumma i en kopp, så kryddorna blandas väl.

Häll på resten av kaffet och krydda gärna med lite salt, det förhöjer smaken på kaffet.

Rör om en stund i koppen tills det svalnat lite och drick försiktigt, för kokosoljan lägger sig som ett lock över och bevarar värmen länge.

Du kan också mixa kaffet så fördelas fettet jämnt i hela koppen.

Här hittar du länkar till mina övriga kokböcker, de passar förstås fint som present till Far de också 🙂

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken

Gammaldags husmanskost på nytt sätt

Klicka på bilden så kan du beställa grillboken på Lumio Förlag.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/11/03/farsdagstips-mbc-kaffe/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.