Midsommartips – Jordgubbar med vaniljparfait

Midsommarnjutning

En av få desserter jag är riktigt svag för är en krämig vaniljparfait eller vaniljglass, tillverkad av fina råvaror av hög kvalitet.

Vanlig glass smakar bara konstgjort, det ska vara en riktigt fin sort för att tilltala mina smaklökar.

Så prova att göra den här till midsommarens jordgubbar, vill du göra en gräddtårta istället så hittar du mitt recept här.

Vaniljparfait 4 port

1½ dl vispgrädde

2 äggulor

½ msk honung eller valfri sötning

1 krm äkta vaniljpulver

Vispa äggulor och den sötning du föredrar riktigt hårt.

Vispa grädde och vaniljpulver men inte alltför hårt, för då blir parfaiten inte så len.

Rör ner lite av grädden i äggulesmeten och vänd sen ner resten försiktigt.

Häll upp i små skålar, glas eller koppar.

Ställ i frysen 3-4 timmar, ta sen fram parfaiten och ställ i kylen en stund att tina innan serveringen, så kommer smakerna fram mer.

Har du glassmaskin så kan du köra smeten i den istället så får du en riktigt god vaniljglass.

Receptet ger 4 små portioner, vill du göra den till fler så är det bara att dubbla ingredienserna.

Här hittar du recept på fler njutbara sommarrätter, min senaste kokbok kan du köpa i länken nedan för 179 kr på Bokus.

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Mina bästa grillrätter kan du beställa för 195 kr inklusive frakt direkt från det lilla förlaget Lumio.

Birgitta Höglunds bästa grilltips

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/06/18/midsommartips-jordgubbar-med-vaniljparfait/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.