Frittata till helgbrunchen

Frittata med nässlor

Frittata med nässlor

Brunch med vårkänsla

Ett tidigt vårtecken är när de stickiga men mycket goda och nyttiga nässlorna börjar sticka upp här och där.

Jodå, våren är på gång, åtminstone här nere i Stockholmstrakten, även om den fick en lite ruggig start.

Hemma i Jämtland är det fortfarande mycket snö uppe i fjällen, så där dröjer nog nässelskotten ett tag till.

Du kan använda späda spenatblad så länge, tills det nyttiga ogräset börjar spira.

Använd handskar när du plockar nässlor så klarar du dig utan att få besvärlig sveda.

Frittatan blir väldigt god även med fetaost eller svamp om du vill smaksätta den med annat än rökt kött.

Det är enkelt att göra receptet större till en ugnsomelett, grädda den då i en ugnsfast form efter stekningen.

https://birgittahoglundspaleo.files.wordpress.com/2014/05/april-11-30-001-1.jpg

Nässelfrittata 1 port

2 ägg

1 dl förvällda nässelskott

1 dl grovrivna morötter

50 g rökt kött, jag hade renhjärta

2 msk smör

Salt och peppar

Bryn de rivna morötterna i en liten stekpanna som tål ugnsvärme, salta och peppra.

Skär det rökta köttet i små tärningar och grovhacka nässlorna.

Vänd ner kött och nässlor i morötterna och låt fräsa en liten stund.

Vispa ihop äggen med lite salt och peppar, häll det över morotsblandningen och rör om lätt.

Fortsätt steka ett par minuter, sätt sen stekpannan i ugnen på 175º i 5 minuter.

Frittatan är även god kall, då kan den skäras i tårtbitar och serveras som tapas.

Så här förväller du nässlor:

Plocka de yttersta toppskotten på nässlor på våren och försommaren.

Rensa nässlorna och skölj dem väl i ett durkslag.

Förväll i kokande, saltat vatten i ca 5 minuter. Låt rinna av och frys in i små påsar.

På bilden nedan ser du ett fröknäcke med nässlor som jag skapat till nya kokboken Gröna, sköna tillbehör, där hittar du mängder av mina bästa brunchtips.

Här inne hos min goda vän Lindha Vikström på bloggen Halva Lindha kan du läsa en recension av kokboken.

Du hittar den här på Bokus för 170 kr där den just nu ingår i deras Hälsokampanj och här på Adlibris för 182 kr.

Jag tog bilden på fröknäcket en vacker sensommarmorgon förra året i Funäsdalen, när jag var på väg till stugan i Dalarna.

Jag hoppas livet återgår till det normala i sommar så vi kan åka dit igen, börjar sakna vildmarken…

Fröknäcke med nässlor från Gröna, sköna tillbehör

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/05/02/frittata-till-helgbrunchen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.