Glutenfria pannkakor med hackade paranötter

Lördagsnjutning

Passa på att unna dig en riktigt lång och god brunch med nygräddade pannkakor idag.

Med mina nötpannkakor blir den ännu lyxigare och mättar riktigt länge inför alla helgaktiviteter.

Jag slutade helt med glutenhaltigt mjöl i min mat för över 10 år sen.

Min led- och muskelvärk blev så mycket bättre av att utesluta spannmål, migränen som jag haft sen jag var barn försvann och magen blev lugn och glad.

Men det går ju att få till riktigt fina glutenfria pannkakor också, i min smak betydligt godare än de vanliga.

De passar också väldigt bra att ha med som fika ut på skidturen, låt dem kallna och gör wraps med ditt favoritpålägg och ät till en rykande kopp choklad.

Pannkakor med paranötter 2 port

4 ägg

2 dl grädde/kokosgrädde

1 dl mjölk eller vatten

½ dl psylliumfrön eller chiafrön

10 riktigt finhackade paranötter

Salt

Rejält med smör till stekning

Vispa upp äggen med grädden med mjölk eller vatten, blanda ner frön och nöthack, smaka av med salt.

Låt smeten stå någon timme i kylen, så fröna sväller ordentligt.

Vispa igenom smeten ordentligt mellan varje lagg, fröna sjunker annars till botten.

Gör gärna smeten på morgonen, så är det bara att grädda på kvällen.

En viktig sak är att steka i ordentligt med smör, i en stekpanna med en botten där de inte bränner fast.

Du kan som variation steka smeten som plättar i en plättlagg och använda andra nötter eller finhackade pumpakärnor om du är allergisk.

Klicka på bilden nedan så kommer du till min kokbok ”Gammaldags husmanskost på nytt sätt”, där finns över 100 recept på glutenfria och njutbara rätter.

Pannkakor från Gammaldags husmanskost
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/01/18/glutenfria-pannkakor-med-hackade-paranotter/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hejsan Birgitta! Först ett stort tack för alla dina goda recept och tips! Och dina underbara böcker😊 Tror du att jag kan ha i krossade psylliumfrön, istället för hela? Har bara det hemma. Kanske om man tar knappt 1/2 dl av det?

    Med vänliga hälsningar Gittan o Nikki 🐾

    • Hej, ursäkta sent svar, varit utan internet några dagar. Tack för att du tycker om mina recept och kokböcker. Prova med 1 msk krossat, det binder betydligt bättre 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.