Glutenfria våfflor till våffeldagen

Mandelvåfflor med hjortron och grädde
Foto Mikael Eriksson

Våffeldags

Nu är det ju inte våffeldagen förrän i morgon, men jag tänkte att du kanske vill tjuvstarta lite med de här goda våfflorna till söndagsbrunchen.

Du kan passa på att grädda flera satser och lösfrysa våfflorna på galler när de kallnat, lägg dem sen i en påse i frysen och ta fram eftersom.

De blir som nygräddade om du lägger dem 1 minut på gallret i ugnen på 175º.

Så gjorde jag när jag hade mycket gäster på vårvintern när jag jobbade som köksmästare på Verkö Slott i Storsjön på 90-talet.

Det underlättade väldigt, jag hade aldrig hunnit med att grädda våfflorna eftersom beställningarna kom, då jag jobbade ensam i köket.

Våfflorna passar lika bra med ett lite matigare pålägg som äggsmör, laxröra med soltorkad tomat och avokado eller med bär och grädde.

När jag var liten tog vi ofta med våfflor på skidutflykter hemma i dalafjällen, då med smör och ost eller getmese emellan två hjärtan.

Det smakar himmelskt att njuta av ute i vårsolen tillsammans med en kopp varm choklad.

Receptet med de somriga bilderna kommer från min och Annika Dahlqvists Gammaldags husmanskost på nytt sätt, just nu med på Adlibris Bokrea för bara 129 kr.

Mandelvåfflor 2 stora eller 4 små

2 ägg

1 dl grädde/kokosgrädde

1 dl mandelmjöl

2 tsk fiberhusk

2 msk smält smör

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Vispa ägg och grädde, tillsätt fiberhusk och mandelmjöl under vispning.

Rör ner drygt hälften av det smälta smöret i äggsmeten, smaksätt med salt och låt smeten svälla ca 20 minuter.

Pensla det varma våffeljärnet ordentligt med smör.

Fäll igen locket så järnet blir riktigt varmt igen innan du lägger i smeten.

Den blir ganska fast, rör om ordentligt och bred ut den lite med en sked över järnet.

Grädda våfflan gyllenbrun, det tar ett par minuter.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/03/24/glutenfria-vafflor-till-vaffeldagen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.