Ostomelett med äpple och lingon

Höstomelett

Nu på hösten är det här min favoritomelett, äpplenas sötma och lingonens syra passar så bra ihop med den krämiga, salta ostomeletten.

Mamma gjorde ofta syltomelett med äppelmos och kanel till kvällsmat när jag var liten.

Min variant med stark ost har mer vuxen smak och passar fint som både brunch eller en lättare middag.

Jag har alltid tyckt mycket om att plocka lingon, men nu när jag bor mest i Stockholm blir det ju tyvärr inte så mycket plockning på egen hand.

Tur då att jag har nära till Fruktaffären på Hantverkargatan så jag kan få mitt lingonbehov mättat, de har också fina svenska äpplen och massor av ekologiskt grönt.

Ostomelett 1 port

3 ägg

½ dl grädde

Havssalt

2-3 msk smör

5 skivor lagrad Prästost

½ svenskt äpple i tärningar

½ dl färska lingon

½ tsk kanel

Vispa samman ägg, grädde och salt lite lätt. Bryn smöret i en liten stekpanna.

Häll i smeten, rör runt mot botten och lyft liksom upp smeten med en stekspade, då blir omeletten fluffig.

Lägg på den skivade osten och låt omeletten steka tills den nästan stelnat på ytan.

Skaka pannan någon gång under tiden, så smeten inte fastnar.

Vik ihop omeletten och lägg en klick smör i pannan, stek äppeltärningarna med kanel under en minut, strö lingon över äpplena.

Låt omeletten glida över på en tallrik, lägg äppelröran bredvid.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/09/02/ostomelett-med-apple-och-lingon/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.