Två sorters dip till chips, grönsaker och grillat

Grön ärtcrème med Öländska Bönchips

Tips till fredagsmyset

Idag får du två tips på goda röror som passar lika bra till chips och grönsaksstavar som till all slags grillat.

Dipen på bilden häruppe är en grön ärtcrème som ingick i mitt tävlingsbidrag till Plantable Cooking Contest.

Där som tillbehör till savoykåldolmar fyllda med kantareller och kikärtor, du kommer förstås att få ta del av det receptet härinne framöver.

Det var första gången jag deltog i en stor matlagningstävling, mitt recept tog sig dock inte hela vägen till final.

Savoykåldolmar med kantareller, grön ärtcréme, lingonkokta äpplen och Öländska Bönchips

Recept nummer två är min variant av en kanarisk mojo, det här receptet som finns med i min grillkokbok innehåller mandelmjöl så den blir lite tjockare och passar fint som dip.

Jag åt mojo för första gången när jag var på Gran Canaria i mitten på 70-talet, ett mycket gott smakminne.

Idag är jag på väg ner till Öland för signering av Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken och Birgitta Höglunds bästa grilltips.

I morgon lördag den 11 augusti är jag på Stenladan i Algutsrum mellan 10-16 och på söndag den 12 på Kungens sommarslott Solliden, där jag står i butiken Fredrikssons Smakglädje mellan 11-16.

Båda butikerna säljer Öländska Bönchips, så dem får du också smaka, i den här länken hittar du dem på Apotea.se.

På Stenladan finns dessutom alla sorters bönor som odlas på Öland att köpa.

Ekologiskt odlade bruna bönor från Öland

Fredrikssons Smakglädje på Solliden

Grön ärtcrème med Öländska Bönchips

3 dl förvällda gröna ärtor

2 dl blötlagda cashewnötter

Ca ½ tsk salt

Lägg nötterna i blöt i kallt vatten över natten. Låt rinna av väl och mixa tillsammans med ärtor och salt till en slät röra.

Ställ i kylen en stund så smakerna utvecklas. Smaka av om du vill ha mer sälta.

Kanarisk mojo

1 röd paprika

1 gul paprika

2 stora vitlöksklyftor

1 + 1 dl kallpressad olivolja

1 dl mandelmjöl

1 msk finhackad, urkärnad chili

2 tsk finstötta korianderfrön

1½ tsk vit balsamvinäger

ca ½-1 tsk salt

Skär paprikan i mindre bitar och finhacka vitlöken.

Hetta upp 1 dl olivolja i en stekpanna, lägg i grönsakshacket tillsammans med chilin. Krydda med koriander, vinäger och salt.

Bryn lätt och låt sen puttra i en halvtimme, rör då och då. Var försiktig med värmen, så det inte bränns.

Lägg över paprikan i en mixer och mixa till en slät röra.

Tillsätt mandelmjöl och olja, mixa en liten stund till. Smaka av om det behövs mer salt eller vinäger.

Förvara i kyl, men ta då fram den i god tid före serveringen så den blir rumstempererad.

Såsen håller ett par veckor i kylen.

Bilden här nedanför på mojon är tagen av Amelie von Essen på Öländska Bönchips, här hittar du mina recept på deras hemsida.

Öländska Bönchips med kanarisk mojo
Foto Amelie von Essen

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/08/10/tva-sorters-dip-till-chips-gronsaker-och-grillat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Carin, såg nu att jag missat din fråga, ursäkta att svaret dröjt. Jag själv tycker bäst om att laga mat i smör, det ger så många goda aromer till maten. Ister kan ha en bismak, så då är talg att föredra. Det är utvinningen av fettet ur ister och talg som tar tid, själva stekningen i fettet är lika som vanligt. Hälsosamma är de förvisso, men det är även smör och ghee, enligt min åsikt.

    • Tack för svaret Birgitta!
      Om inte varken smaken eller hälsoaspekten överträffar smör och ghee fortsätter jag nog med smör och ghee då tills jag råkar på någon gårdsbutik med eko talg. 🙂

  2. Hej Birgitta!
    Jag har en fråga om fett. Har läst att en del som äter ketogent använder ister och talg som fettkällor. Jag har hittat dessa i min välsorterade matbutik, de är närproducerade men inte ekologiska.
    Jag tänkte mig att man kunde ha dem som stekfett, men läste sen att de kräver lång tillredning.
    Vad tycker du som är kunnig kock med erfarenhet, om dessa fettvarianter? Är de hälsosamma som vardagsfett? Hur kan de bäst användas?

    Hälsningar Carin


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.