Hemgjord färskost på frökex

Gör din egen färskost

I måndags hade jag och Therese Renåker vår kombinerade bokrelease och vernissage på Ecocaféet i Östersund.

En riktigt trevlig tillställning där vi bjöd på en god regnbågsröra på Spröda frökex från Huså Bröd och till det kombucha, kyld i Wonderbag.

Färskosten med varmrökt regnbåge från Börtnan hade jag beställt hos Osterian af Jemtland, den blev väldigt bra till de nya frökexen med nässla, libbsticka och vitlök.

På kardemummakexen hade vi Ecocaféets lingoncrème, gjord på mixade lingon, dadlar och apelsinolja, en mycket lyckad smakkombination.

Här nedan får du receptet på min färskost gjord på fjällfil.

Smula ner lite varmrökt fisk, dill och gräslök i den så får du en liknande röra som Osterians.

Bor du  närheten av Östersund så missa inte Therese föreläsning om hur vi kan hantera vår stress i morgon torsdag 31/8 kl 18.30, även den på Ecocaféet.

Här kan du läsa mer och köpa biljett på Studieförbundet Vuxenskolan.

Färskost

½ liter fjällfil

½ dl crème fraiche

Havssalt

Värm upp filmjölken till 50 grader under omrörning.

Häll i kaffefilter och ställ i kylen att rinna av över natten.

Häll upp osten i en bunke och rör ner crème fraichen och smaka av med salt.

Smaksätt till exempel med: Pepparrot, gräslök, vitlök, örter, chili, kardemumma, kummin, valnötter, svartpeppar, soltorkade tomater, oliver eller ät den bara naturell med lite flingsalt.

Till den på bilden hade jag 2 msk riven pepparrot, 2 msk finhackad gräslök och flingsalt i min.

Här några bilder från vår bokvernissage, Therese enkaustiktavlor hänger kvar hela september på Ecocaféet.

Vill du köpa min kokbok Gammaldags husmanskost så finns den här.

Therese tavlor hittar du på AllMyTesign.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/08/30/hemgjord-farskost-pa-frokex/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.