Lördagsgodis – Smultronmousse

Njutbara bär

Här i Jämtland blev det inte så mycket av sommar i år, värmen kom av sig rejält.

Men det gör att vi kan njuta av sommarbär länge, smultronen har börjat mogna nu i slutet på augusti.

Plockade lite när jag var ute på en långpromenad häromdagen, då kom jag att tänka på det här receptet.

Har alltid med en liten påse i fickan på mina skogspromenader så här års, det tar bara några minuter att plocka några deciliter bär.

Den här moussen går förstås bra att göra med andra bär också.

När jag skrev det här receptet för 7 år sen så hade jag lite honung i.

Men idag vill jag inte ha mer sötma än dem från bären och grädden.

Vill du så kan du byta grädden mot kokosgrädde.

Smultronmousse

2 dl smultron

1½ dl grädde

2 äggulor

2 gelatinblad

Mosa smultronen med en gaffel, spar några fina till garnering.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.

Vispa gulorna till hårt skum, det tar ca fem minuter.

Vispa grädden fast, men inte för hårt.

Krama ur gelatinbladen och smält på svag värme med en sked av grädden och låt svalna lite.

Blanda ner en sked av äggkrämen i gelatinet och rör sen ner det tillbaks i smeten.

Blanda ner smultronmoset och vänd till sist ner grädden med försiktiga tag.

Häll upp i glas eller en form och ställ kallt några timmar.

Published in: on 26 augusti 2017 at 07:00  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/08/26/lordagsgodis-smultronmousse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.