Skaldjursgratäng, föreläsningar och livsglädje

En turkisk favoriträtt

Karides Güvec är en av mina absoluta favoriter i det turkiska Medelhavsköket.

Här ingår flera av de ingredienser som gör Medelhavsmaten så väldigt nyttig och näringsrik.

Räkor, musslor, ägg, getost, benbuljong, smör, olivolja som får samsas med solmogna grönsaker och örter.

Kan hälsokost bli så mycket godare?

Getostgratinerade skaldjur 2 port

100 g skalade räkor

100 g musslor

100 g getost

2 ägg

6  cocktailtomater

6 champinjoner

1 röda paprika

1 grön paprika

1 dl kycklingbuljong

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 msk pressad citron

1 msk Resi, ekologisk krydda från Herbaria

1 tsk torkad oregano

Salt

50 g smör till stekning

Skär champinjoner och tomater i klyftor, hacka paprika, lök och vitlök.

Stek champinjonerna några minuter, tillsätt övriga grönsaker och låt fräsa en liten stund.

Krydda och häll på citronsaft och buljong, koka upp och låt puttra i ca 20 minuter.

Har du inte Resi, så kan du använda paprikapulver.

Ta grytan från värmen och rör ner skaldjuren.

Fördela röran i gratängformar och knäck i ett ägg.

Lägg på en skiva getost och strö över oregano.

Gratinera på 225º i 15 minuter, ringla lite olivolja över osten innan serveringen.

Jag gör ofta en större sats grönsaksröra till den här rätten och fryser in i burkar eftersom vi äter den som kvällsmål minst en gång i veckan.

Grönsakerna varieras lite beroende på vad jag har hemma, broccolibuketter, riven morot, tärnad zucchini eller aubergine är också gott i.

Jag lagar den då på energisnålt vis i Wonderbag, läs mer hur den fungerar i länken.

Här på bloggen Leva Hela Livet kan du läsa mer om hälsodagen i Lindesberg, där jag deltog på Ann Fernholms föreläsning i torsdags.

Jag bjöd på benbuljong och iste ur Wonderbag och frökex från Huså Bröd, med färskoströra och cashewsmör till.

Du hittar länkar till recepten inne på arrangören Kina Råbergs blogg häruppe.

För första gången i mitt liv stod jag på en scen och pratade inför 350 personer, uppdelat på två tillfällen.

Härligt att äntligen ha kommit över min scenskräck, som funnits med mig ändå sen skoltiden.

Jag, Kina Råberg och Ann Fernholm på hälsodag i Lindesberg…

På onsdag är det dags igen, då åker jag tillsammans med Therese Renåker till restaurang PriMaten i Uppsala.

Det finns platser kvar på hennes föreläsning, du kan läsa mer och boka här.

Den 13-14 maj deltar vi i Under vårt taks Paleohelg på västkusten.

Hoppas vi ses på nåt av ställena, dela gärna vidare till dina vänner som bor i närheten.

Här en bild från helgen, då jag och Lennart bara kopplat av och njutit av varandras sällskap.

Något som är väldigt viktigt nu när det händer så mycket spännande kring min mat.

Att ta vara på stunden och glädjen i alla vårtecken som börjar visa sig, det är mindfulness på hög nivå för oss.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/04/24/skaldjursgratang-forelasningar-och-livsgladje/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej. Tack för det du delar med dig. Det märktes inte att du hade scen skräck. Det var så lärorikt och spännande på föreläsningen i Lindesberg. Du var en del av den och det var så bra. Kommer följa din blogg och ta del av recepten och sprida det. Kram Eva

    • Hej Eva och välkommen hit. Tack för dina värmande ord, de betyder mycket ❤

  2. Hej Birgitta
    Underbar gratäng och så roligt att du nu även sprider ren och naturlig mat via personliga möten! Fantastisk och så viktigt.
    Tack
    Magnus & Jenny

    • Hej och tack. Ja den känns så bra och viktigt att nå ut till fler. Och så roligt att få komma och träffa er ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.