Medelhavsmat och ayran

Medelhavsmat

Mat och dryck från södern

Den grekiska och turkiska maten ligger mig varm om hjärtat, efter många års resor till Medelhavet.

Medelhavskosten är bra även för oss LCHF-are, då den ofta innehåller mycket av färska ovanjordsgrönsaker, i sallader,  stekta eller kokta i grytor.

Det äts också stora mängder mjölkprodukter, som smör, yoghurt och ostar av alla de slag.

Det märks tydligt i butikernas mjölkdiskar, utbudet av lokala produkter är mycket stort.

Den godaste korven har jag hittat i Grekland, deras Loukaniko är mycket smakrik.

Bland ostarna är en av mina favoriter den cypriotiska Halloumin.

Sältan och gnisslet, när man tuggar den stekta eller grillade osten, gör den till nåt alldeles extra.

Till maten smakar det mycket gott med ett glas iskall, turkisk ayran.

 Medelhavsmat på mitt sätt 1 port

1 korv med hög kötthalt, smaksatt med örter

Smörstekt aubergine och halloumi

Tzatziki

Ayran 2-3 port

2 dl turkisk yoghurt 10%

5 dl iskallt vatten

½-1 krm salt

Vispa yoghurt, vatten och den mindre mängden salt, kraftigt med elvisp i en kanna.

Den ska bli riktigt skummig. Smaka av om du vill ha mer salt.

Ayran, Turkisk Yoghurtdryck

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/07/07/medelhavsmat-och-ayran/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.