Grekisk sallad till picknick

Grekisk sallad

Sommarmat

Sol och semester är för många förknippat med Grekland.

Jag är väldigt förtjust i den grekiska maten, den är enkel, mättande och mycket smakrik.

Fetaost och en god olivolja är stommen i många rätter, i den grekiska salladen ska det vara ordentligt av båda.

Grekisk sallad i Wonderbag

Grekisk sallad 2 port

150-200 g Fetaost

2-4 tomater

20 svarta oliver

10 cm skalad gurka

1 grön paprika

1 liten rödlök

½ dl kallpressad olivolja

2 tsk oregano

Flingsalt

Citron

Skär tomaterna i klyftor, gurkan i bitar och paprikan i strimlor.

Rödlöken skär du i tunna skivor eller klyftor.

Blanda samman allt i en bunke, häll på hälften av olivoljan och smula över lite flingsalt.

Lägg upp i en skål, strö oliverna över och lägg fetaosten ovanpå, antingen i en hel skiva eller bryt sönder den i mindre bitar.

Ringla över resten av olivoljan, strö över oregano och pressa lite citron på salladen.

Wonderbag

Reklam för min samarbetspartner Wonderbag

Den här salladen tog jag med en varm dag på stranden i Makrigialos på Kreta, då passade en mini-Wonderbag mycket bra som kylväska.

Mat och dryck hålls kallt i många timmar tillsammans med en frusen flaska vatten eller en kylklamp.

Den isolerande bagen klarar kylda maträtter lika bra som att hålla värmen vid långkok.

Just nu är det kampanj på Wonderbag med min kokbok på köpet, läs mer här.

På hemsidan hittar du också flera av mina recept, speciellt framtagna för Wonderbag.

Här ett gott tillbehör till grillat, brysselkål med chili och citron.

Wonderbag med kokbok

Wonderbag på Kreta

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/26/grekisk-sallad-till-picknick/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Egentligen ska grekisk sallad inte innehålla paprika men det är ändå gott. Jag gillar soltorkade tomater i salladen också: https://farbrornikos.se/2021/03/11/grekisk-sallad

    • Visst är det bra att man kan ta lite av det man gillar bäst. Just den här salladen hade jag köpt på min favoritrestaurang Golden Beach i Makrigialos på Kreta, så den var ”äkta” grekisk 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.