Gratinerad fetaost

Gratinerad fetaost 

Ugnsbakad fetaost 4 port

200 g fetaost

2 spetspaprikor, röda eller gröna

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

2 tomater

3 msk smör

2 msk olivolja

2 tsk oregano

1 tsk timjan

1 tsk hackad rosmarin

1 kanelstång

Saft av 1 citron

Salt och chiliflingor

Strimla lök, paprika, vitlök och stek grönsakerna mjuka i smör och olivolja på svag värme.

Lägg med kanelstången så den får avge en angenäm smak.

Krydda med örter, salt och chili. Var lite försiktig med saltet eftersom osten tillför mycket sälta.

Pressa över citronen mot slutet av stekningen.

Fördela röran i portionsformar eller i en större form. Skiva tomaterna och lägg på grönsaksröran.

Smula över fetaosten och strö över lite örter.

Ringla lite olivolja över och gratinera på grilleffekt, 250º i ca 10 minuter.

Servera till grillat eller ät som en vegetarisk rätt med en grönsallad till. Då är satsen lagom för 2.

Ugnsbakad fetaost

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/01/gratinerad-fetaost/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Idag åker vi till sommarstugan och nu skall vi in till leksand och handla ingredienser till denna rätt , sen skall vi grilla och bada i Siljan.

  2. Supergott! Kommer bli en favorit fast jag tror jag skippar kanelstången.

    • Tack. Ja, den kan du hoppa över, men den ger en väldigt god smak, tycker jag 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.