Biff Greta på mitt sätt

Biff Greta

Favoritpytt

Idag får du receptet på en av mina personliga favoriter bland vår svenska, traditionella restaurangmat.

När jag jobbade som kock fick den här rätten ofta avsluta ett tufft arbetspass.

Biff Greta 2 port

200 g ryggbiff eller oxfilé

1 gul lök

2 äggulor

2 tsk Dijonsenap

1 tsk grovkornig, osötad senap

½ tsk Worcestershiresauce

Salt och peppar

3 msk smör till stekning

1 palsternacka

Skär biffen i små tärningar och hacka löken. Blanda köttet i en bunke med äggulor, senap och Worcester.

Krydda ordentligt med salt och peppar. Låt stå och dra åt sig av smakerna en stund.

Skär palsternackan i fina tärningar och stek gyllenbrun och mjuk i smör. Krydda lätt med salt och peppar.

Hetta upp en omelettpanna, bryn smöret och häll ner köttet.

Låt bryna ett par minuter, vänd med stekspade och bryn en liten stund till. Lägg upp på tallrik med palsternackan.

Jag serverade en sallad på späda maskrosblad till, det smakar ungefär som rucola.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/25/biff-greta-pa-mitt-satt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mums….detta blir vårt lördagskvällsmat. Ser verkligen läckert ut.
    Mår så bra av din mat vännen. Och maken har hakat på. Lite motstånd i början. 😀 Är väl inte lika strikt som jag men roligt ändå.
    Kanske är det lättare för mig att avstå från allt vad socker heter då jag vet att cancerceller gillar socker och livnär sig på det. Tänker ju inte göda dem😊 Att sedan vikten går neråt är ju bara bonus.
    Tänk att efter så många år av olika dieter äntligen hittat min grej.Att få äta sig mätt……slippa räkna kalorier……..och att må så bra är bara så fantastiskt.
    Artrosen i mina fötter är långt ifrån bra men mycket bättre med kycklingbuljongen. Kokar själv, har ju tid nu när jag är hemma……..nervvärken av cellgifter är väl det som plågar mig värst om nätterna. Men hoppas på förbättring även där.
    Men med en sådan förbättring på tre månader och minus 8 kilo i vikt gör att man inte kan vara annat än glad. Väldigt glad😀❤️😀

    • Åh, så glad jag blir över att läsa dina rader. Så härligt att du hittat maten som får dig att må bättre. Och att maken också gillar den.
      Lycka till till er båda ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.