Falukorvsgratäng

Gratäng på falukorv

Korvgratäng 2 port

400 g falukorv med hög kötthalt

2 dl brynt skogssvamp

2 dl riven Västerbottensost

2 ägg

1 paprika

Gräslök

Skär korven i skivor som delas i fyra bitar. Skär paprikan i grova tärningar.

Fördela korv, paprika och brynt svamp i en smord ugnsform. Strö över den rivna osten.

Gratinera på 200° i 15-20 minuter, tills gratängen fått fin färg.

Servera med stekt ägg med gräslök strödd över vitan.

Min sockerfria ketchup hittar du om du klickar på bilden nedan.

LCHF-ketchup

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/27/falukorvsgratang/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ketchupen ska jag absolut testa nån gång. Min man vill ha Heinz och själv föredrar jag Änglamarks, får se om vi båda kan enas om en hemlagad 🙂

  2. Hej Birgitta. Ser att du använder västerbottenost i ditt recept. Denna ost och flera andra har jag bojkottat eftersom dom använder antibiotika i sin produktion. Kolla gärna denna länk. http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27730 Vore bra om du som är såpass känd tar upp detta på flera plan.

    MVH Tomas Torstensson

    • Hej. Det är ju tråkigt att de använt antibiotika, men vid en snabb Googling hittade jag det här på Facebooksidan Matfusket från 19 juni 2014.

      ”En vinst för konsumentmakten

      Vi gjorde tidigare i veckan ett uppmärksammat inlägg som har nått mer än 300 tusen svenskar om hur kända ostar doppas i antibiotika (antimykotika). Norrmejerier säger nu i en intervju i Sveriges radio att de ska sluta använda sig av antibiotikan Natamycin i sin Västerbottensost. Även andra mejerier har uppgett att de ska sluta med tillsatsen.

      Tack alla ni som har engagerat sig i frågan och skrivit till företagen och krävt ändring. Det har lönat sig att säga ifrån.

      ”Birgitta Sjögren som är chef för kvalitet och miljö på Norrmejerier säger att de nu ska sluta använda ämnet i osttillverkningen. – Vi eftersträvar produkter utan tillsatser, säger Birgitta Sjögren.” Det lär dock ta minst 14 månader innan ni ser den tillsatsfria Västerbottenosten på grund av den långa lagringstiden.”


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.