Schnitzel med blomkålspuré och tomatsmör

Sesampanerad Kalkonschnitzel med Blomkålspuré och Aromsmör

Sesampanerad schnitzel 2 port

250-300 g kyckling/kalkonbröst eller färsk skinka

1 ägg

1 dl sesamfrö

Fiberhusk

Havssalt och peppar

Smör till stekning

Tomatsmör i Paprika

Tomatsmör

100 g smör

3 cocktailtomater

2 msk finhackad purjolök

½ tsk timjan

1 krm balsamvinäger

Chiliflingor

Havssalt

Blomkålspuré

250 g blomkål

50 g fårost

2 msk smör

Dela fågelbröstet längs med i två skivor. Lägg in i en plastpåse och banka till en tunn schnitzel med en köttbank eller en kastrull.

Plasten gör att det går mycket lättare än om man bankar direkt på köttet.

Krydda köttet med salt och peppar och strö över fiberhusk i ett tunt lager på båda sidor. Häll fiberhusken i ett saltkar så går det lätt.

Vispa upp ett ägg i en djup tallrik. Doppa schnitzeln i ägget, låt rinna av.

Lägg den till sist i en djup tallrik med sesamfrön, se till så det fastnar frön runtom.

Lägg på en tallrik och låt paneringen torka fast en stund.

Under tiden rör du ihop det rumsvarma smöret med finhackad tomat och purjo. Smaksätt med kryddor och vinäger.

Koka blomkålen mjuk i saltat vatten och passera genom ett durkslag eller använd purépress. Lägg tillbaka i kastrullen med smulad fårost och smör.

Värm purén försiktigt tills smör och ost smält. Krydda med lite salt om det behövs.

Bryn rejält med smör och stek schnitzeln försiktigt på medelvärme, cirka 2 minuter på var sida.

Passa så inte fröna bränns. Stäng av plattan och låt eftersteka några minuter.

God fortsättning på det nya året

Isvindar och bubbelvatten blev det som avslutning på ett fantastiskt 2015.

Ser med spänning fram emot 2016 🙂 Har en del nytt och skojigt att ta tag i på det nya året.

Följ gärna bloggen under året som kommer, här kommer du att få inspiration att laga god och nyttig mat.

Mitt nyårslöfte till dig är att jag bjuder på ett nytt recept varje dag.

Helt gratis dessutom, du behöver bara laga den själv 😉

(Men vill du hemskt gärna betala lite för mina kostråd, blir jag glad om du köper Grillmat LCHF, nu endast 79 kr på CDON.)

På de snart 7 år som gått sen jag började med min variant av glutenfri LCHF, har jag blivit piggare och starkare för varje år.

Kan jag, så kan du ❤

PS. För fler mattips, följ mig gärna på Instagram också.

Birgitta Höglund i Alanya

På promenad i de gamla stadsdelarna i Alanya...

På promenad i de gamla stadsdelarna i Alanya…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/01/schnitzel-med-blomkalspure-och-tomatsmor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Gott Nytt År Birgitta!
    Vad roligt att du bloggar igen!
    Uppskattar verkligen dina recept.
    Och gläds med dig över allt som hänt dig de sista åren!
    Jag blev inte förvånad på något sätt.
    Härligt att fler och fler får del av alla dina recept och hur din hälsa har förbättrats genom dina förändringar i matordningen.
    Allt gott,Gull-Britt

    • Tack, Gull-Britt. Här bloggat från och till de senaste ett och ett halvt åren igen, men nu delar jag ett recept om dagen, för att få så många som möjligt att förstå hur enkelt och gott det är att laga nyttig mat från grunden 🙂

  2. Den blev alldeles utmärkt på renkalv. Tack för receptet!

  3. Jättetack för din blogg! Idag gjorde jag kycklingschnitseln med tillbehör och bjöd min mor. Så gott det var!! Tack!!!

  4. Tack så mycket och ett gott nytt år!
    Det jag tycker bäst om med dina recept, är att jag inte behöver sortera bort eller göra om hälften av dem, på grund av en massa sötningsmedel överallt. Jag har till och med provat med ”choklad”som sökord och hittat helt osötade recept. Det är sådana recept jag verkligen behöver och uppskattar!

    • Tack, blir glad att du säger det ❤ Vill att det ska finnas nåt för alla att njuta av 🙂

  5. Ser både smarrigt och hälsosamt ut ! 🙄

    God fortsättning av 2016 !

  6. Gott Nytt År och tack för alla goda recept.
    Just detta recept var en bra början på året.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.