Rättikagratäng LCHF

Falsk Potatisgratäng

Rättika är en grönsak jag inte använt mycket av, annat än som skivad eller riven i sallad.

Rättika och olika typer av rädisor används mycket i det Turkiska köket.

Har sett på olika lågkolhydratsidor att den fungerar utmärkt som ersättning för potatis i gratänger.

Rättikan innehåller bara 2,3 %  kolhydrater mot potatisens 16,1.

Var lite tveksam till hur den rädissmakande rotfrukten skulle smaka i gratinerad form, men det blev verkligen gott.

Eftersom rättikan inte innehåller stärkelse, så binder den inte vätska lika bra som i en gratäng på potatis.

Det problemet löste jag genom att smula ner fårost mellan lagren. Det gav både mycket smak till den milda rättikan och gjorde den riktigt krämig.

Jag använde mig annars av samma recept som jag hade på restaurang i forna tiders potatisgratänger.

Vi åt gratängen till kryddiga Lammfärsbiffar, men den passar förstås fint till grillat kött och fisk, rostbiff, kyckling eller som komplement till en vegetarisk rätt också.

Rättikagratäng

1 stor Rättika à ca 400 gr

1 liten, gul Lök

2 Vitlöksklyftor

2 dl Grädde

100 gr Fårost

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skala och skiva rättikan, löken och vitlöken.

Lägg ett lager skivad rättika i botten på en smord gratängform. Krydda med salt och peppar och strö över lök och vitlök.

Smula över fårosten. Täck med ett lager rättika, krydda med salt och peppar igen. Slå över grädden.

Grädda på 175 ° i ca 45 minuter, känn efter om rättikan är lagom mjuk.

Nedan några bilder från grönsaksmarknaderna här i Alanya.

Tyvärr har vädret varit riktigt grått, kallt och regnigt i januari, så det har inte blivit så många turer med kameran.

Hoppas på bättring nu under vår andra månad här, enligt almanackan så går vi ju mot våren.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/02/10/rattikagratang-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

37 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Rättikagratäng […]

  2. Jag gjorde också gratängen idag!! Den blev jättegod!! Men den tog längre tid i ugnen än 45 minuter…!! 😛 Men det är ju så olika på ugnar!!

    • Kul att höra. Säkert både olika på ugnar och vätskeinnehåll i rättikan. Här är de väldigt saftiga 🙂

  3. Provade gratängen idag. Hade också riven ost i förutom fetaost. Såg ut som potatisgratäng. Luktade som det. Och smakade som det! Perfekt! Tack!

    • Vad roligt att den blev så lyckad, Monkan. Tack för tipset om vanlig ost i också 🙂

  4. Hej Birgitta!
    Rättika…hade varit väldigt kul att hitta det på Sicilien. Vete sjutton vad jag ska ta i stället för det till ”potatisgratäng”. Nåt tips?

    • Hej Kristina och Välkommen hit. Om du inte hittar rättika så kan du testa majrova, den är också en mild och fin rotsak med lite kolhydrater. Lycka till 🙂

  5. Jag har prövat att göra Sjömansbiff med rättika och det är jättegott.
    Bjöd ett av mina barn med familj på det och när jag berättade var deras kommentar, jaså var det inte potatis.
    Om du prövar så läser jag gärna ditt recept om hur du tycker att det ska tillagas =)

    • Hej Dias och Välkommen hit. Tack för ett mycket bra tips, ska absolut provlaga det framöver och läggas ut här 🙂 Sjömansbiff är ju så väldigt gott. Men får nog vänta tills jag kommer hem så jag kan köpa en glutenfri öl till skyn.

  6. Julen blev räddat åt mej för jag gjorde Janssons på rättika, helt ok faktiskt.

    • Hej Maggan och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att den blev bra, som du ser här ovan är ett sånt experiment på gång även hos mig framöver 🙂

  7. Rättiksgratäng är gott, gjorde det till Jul.

    • Vill bara lägga till att rättika fungerar bra som ersättning till potatis i pyttipanna också.

    • Visst är den god, ska testa med ansjovis som en Janzon framöver.

      • Jag har också gjort Janssons frestelse på rättika. Mycket god, även dagen efter ! Jag tycker det är bra att förkoka rättikstavarna något.

      • Hej Marianne och Välkommen hit. Tack för tips, ska prova det när jag kommer över en ansjovisburk nästa gång 🙂 Hade inte med nån hit den här gången.

  8. Här i Småland är det mer regel än undantag att det ska dukas fram kakor när man får besök. Säkert är det så på många andra ställen också och jag har funderat på vad man kan göra för kakor som passar oss.

    Vad tror du om gamla hederliga kokostoppar? Om man skippar sockret och kanske tar bara en gnutta honung eller annat sötningsmedel? Kanske doppa toppen i mörk choklad?

    Funderar också på gaffelkakor. Nog borde man kunna göra en variant med mandelmjöl?

    Men är man helt ute och cyklar om man tar en kaka med bara LCHF-grejor i, till kaffet? Tänkte hålla mig till mandelmjöl, smör, ägg och fiberhusk eller psylliummjöl(minns inte vad det heter).

    Kan man inte äta det alla andra äter får man söka nya vägar!

    • Visst går det fint att baka kakor på LCHF-vis 🙂 I min kokbok LCHF för seniorer har jag flera recept med, eftersom våra äldre ju är vana att det ska serveras kakor till kaffet. De är bakade just på de ingredienser du beskriver.
      Kokostoppar har jag inte gjort än, men en annan god kokoskaka med saffran, som förstås kan bytas mot t.ex kanel eller kardemumma. Jag använder nästan alltid honung i mina kakor, men bara lite som krydda. Sukrin kan användas istället, om man har problem med diabetes eller övervikt. Här kan du hitta mina olika receptexperiment här på bloggen. Lycka till med bakandet 🙂
      https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/9-1-bakverk/

      På ICA Maxi finns min kokbok för 189kr, här kan den beställas från deras hemsida. Första upplagan är redan slutsåld men en ny tryckning är på gång. Men boken finns att få tag på i butikerna. http://www.icamaxihemochfritid.se/lchf-for-seniorer-p-8915.aspx

  9. Mums! Jag gjorde ju rättikegratäng för ett bra tag sedan och den blev verkligen god. Bra ersättning för potatis i det läget.
    De gröna, smala paprikorna på bilden har vi ju fått även här. mycket goda!
    Ha det fint och trevlig helg! 🙂

    • Ja, det är kul när man kan hitta bra potatissubstitut. Saknar faktiskt inte den knölen annars, har varit potatisfri i snart 3 år nu 😉 Sett de gröna smala hemma nån gång också, de är verkligen milda och goda.
      Här ska njutas av sol i helgen, hoppas du har det bra du med. Kram 🙂

  10. Det MÅSTE jag testa! Jag brukar odla rättika, både den vita långa och den runda, svarta som tål långlagring.

  11. Men…!! Det låter både konstigt och gott på samma gång!!
    Precis som du har jag bara ätit rättika som råkost…!!
    Min mamma gjorde hostmedicin av rättika och honung som blev både effektiv och god!! 😀

    • Intressant hostmedicintips, tack för det 🙂 Tror du kommer att gilla den som gratäng också.

      • Det ska tydligen vara den svarta rättikan till hostmedusin. Det lärde jag mig i Transsylvanien:

        Man skär av toppen som på en semla, gröper ur lite granna, häller i flytande honung, sätter tillbaka toppen och låter det stå över natten. Sen suttar man i sig vätskan efter behov. Om man inte är LCHF:are, alltså…

      • Ja det var ju en minst sagt annorlunda hostmedicin 🙂

  12. Den blir det att prova snart:)

    • Hej Lena. Det får du göra. Du och Marie kan väl komma upp och hälsa på nån dag 🙂

  13. Jag gillar rättikagratäng och jag har också provat med får och getost till och det är jättegott. Den enda nackdelen jag ser med denna gratäng är att jag tycker den blir äcklig om man värmer upp den men det kan ju lösas genom att man bara lagar det som går åt.

    Vi köpte en sorts rättika på vår bondemarknad förra hösten som hade alldelens svart skal och som gick att lagra (tror vi har två kvar ännu). Super! Genom detta har vi kunnat ha svenskodlad rättika större delen av vintern, nästa år köper vi mer av det.

    • Jag värmde upp resterna i ugnen, det blev inte alls tokigt. Men som med det mesta så är ju nylagat bäst. Den rättikan du skriver om har jag sett här med, det finns flera olika sorter. Lika med rädisor, både gröna med rosa innehåll, svartskaliga, vita och röda.

      • Röda fanns det också på sagda bondemarknad och vi köpte och provade de med. Jag tyckte nog sämst om dem, lite blaskiga i min smak.

      • Vad bra, då vet jag att de ska undvikas 😉

  14. Vad spännande med rättika. Måste erkänna att det är en grönsak som jag inte använt särskilt mycket och framför allt inte varm. Vi har en ganska bra ICA-affär här som mal sitt kött själva, men naturligtvis är det inte som att köpa direkt från slaktaren.
    Vad kul att din bok säljer så bra. Det är den verkligen värd. Naturligtvis har jag köpt den! Ha en bra weekend och hoppas att värmen snart kommer till Turkiet. Här lovar SMHI att rysskylan skall ge med sig snart.

    • Då har du nåt nytt att se fram emot. Roligt att höra att du tycker om min bok också, det är så kul att få förmedla att det är enkelt att laga riktig husmanskost. Idag skiner solen för fullt, härligt 🙂 Hoppas du får en fin helg med.

      • Ingen rättika i närbutiken som ändå är ganska så välsorterad (ICA)! Får ta en tur till stan i morgon och se om jag kan hitta rättika där. Är det en ‘säsongs’-grönsak tro?Skönt att ni fått litet sol.

      • Vet faktiskt inte om den bara finns säsongsvis i Sverige.. Men nu med den stora LCHF-trenden, så borde den ju finnas att få tag på för jämnan 😉
        Idag kom solen och värmen. Tulpanerna har just slagit ut, så nu är det vår 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.