Chicken Nuggets panerade med Sesamfrön

Chicken Nuggets Lowcarb

Chicken Nuggets är mångas favorit bland snabbmaten, så här kommer en till av mina Favoriter i Repris.

Jag funderade hur jag skulle göra en god, glutenfri variant av de panerade kycklingbitarna.

En som även passar Lågkolhydratkost, av bara bra råvaror.

De nuggets som finns i frysdisken och hos snabbmatskedjorna är ganska långt ifrån en kyckling, mest bara utfyllnad.

Mina glutenfria Chicken Nuggets gjorde jag av skivat kycklingbröst, panerat i sesamfrön.

Jag använder Fiberhusk istället för mjöl som grund, för att få ägget att fastna bättre.

För att det inte skulle bli för tjockt lager av de finmalda fröna, fyllde jag dem i ett saltkar och strödde ett tunt lager över köttet. Sen var det lätt att få uppvispat ägg och sesamfrön att fastna.

Den här paneringen fungerar förstås lika fint till fisk eller grönsaker.

Kom bara ihåg att inte ha för varm stekpanna, för då bränns sesamfröna lätt.

Chicken Nuggets

1 stort Kycklingbröst

1 Ekologiskt Ägg

Fiberhusk

1 dl Sesamfrön

Havssalt och nymald Vitpeppar

3 msk Smör

Skär kycklingen i mindre skivor. Vispa upp ägget i en skål och häll sesamfrön i en annan. Häll Fiberhusk i ett saltkar.

Krydda först köttet på båda sidor med salt och peppar. Här kan Du även använda mer kryddning, t.ex Curry, Paprika, Örter, Chili m.m.

Strö sen ett tunt lager Fiberhusk på var sida. Doppa bitarna i det uppvispade ägget och sist i sesamfröna. Jag använder en tång att hålla bitarna i, annars blir det ganska kladdigt.

Lägg på ett fat och låt fröna torka fast en stund. Stek i rejält med smör på medelvärme.

Det går väldigt fort att steka, cirka en minut på var sida. Ta pannan från värmen och låt bitarna ligga kvar på eftervärmen medan Du lägger upp grönsaker och såser på tallriken.

Jag gjorde en Saffransaioli och Fetaoströra med Örter till. Lade upp allt på en tallrik som plockmat.

Cocktailtomater, grön Spetspaprika, Rucola, Bladpersilja och Citron fick bli goda tillbehör. Recept på såserna hittar Du Här.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/07/08/chicken-nuggets-panerade-med-sesamfron/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] blev riktigt gott så det kommer att bli fler gånger, var så säkra. Jag fick inspiration från Birgitta Höglunds blogg, men bytte fiberhusken mot kokosmjöl och stekte i kokosfett istället för smör. Sedan gjorde jag […]

  2. […] bra råvaror. De nuggets som finns i frysdisken och hos snabbmatskedjorna är ganska långt […] Birgitta Höglund´s Mat This entry was posted in Recept and tagged Chicken, Nuggets, panerade, Sesamfrön. Bookmark the […]

  3. Vilken helt otroligt fin sida:) !!!!!!
    Njuter av varje sida jag läser….
    Följer dig nu, hoppas du vill
    titta in på min ENKLA nybörjarsida…
    Vad sker imorgon lördag för dig?
    Kramen den STORA // Bibbi

    • Hej Bibbi och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att höra att du njuter av det du ser här 🙂 Tar en titt förbi, enkelt är ofta det goda. Här njuts av finväder 🙂

  4. Så här gör man Chicken Nuggets:

    Blanda kycklingsfärs med några äggvitor. Krydda efter behov. Stek dina Nuggets i olja på medelhög värme. Klart!

    (Receptet kommer från Dr Atkins kokbok)

  5. Saffransaioli lät supersmaskens!! Den ska jag prova vid tillfälle!!
    Smart sätt att panera LCHF-style!! Ska prova det också nån gång!

    • Tack 🙂 Den här paneringen är den bästa jag testat, funkar säkert ypperligt till vegetariskt också 🙂

  6. Tack för ett trevligt recept! Det lite roliga är att det är just LCHF chicken nuggets som vi har planerat till middag. Det är nästa friteringsexperiment efter förrgårdagens chili chees. Vi kör dock på kycklingfärs och tänker fritera i olja.

  7. Vad gott det där låter. En trevligare variant av nuggets helt enkelt!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.