Idag fyller Mamma 80 år. Grattis!

Mamma 80 år

Här är damen som ligger bakom mitt stora matintresse

Mamma har alltid varit väldigt duktig på matlagning. Och att ta reda på allt som finns i naturen runt omkring oss.

Både jag och min Syster fick tidigt följa med ut i skogen och plocka bär och svamp. Ja, kanske inte utan protester från min sida. Hade inte riktigt fattat då, hur kul det är med bärplockning. Nu vet jag bättre.

Mamma odlade alltid massor av grönsaker hemma.  Spenat, mangold, tomater, broccoli, sockerärtor, örtkryddor, allt fanns det i landet. Det räckte sen hela vintern, vi hade två stora frysar fulla. Och vilken god mat hon har lagat i alla år! Minns än alla suveräna middagsbjudningar vi hade för släkt och vänner, när jag var barn. Hon odlar fortfarande mycket grönt på sin altan. Och lagar riktigt god mat, med mycket smör och grädde.

Vi fiskade en hel del sik, gädda och abborre i en sjö nära gården. Mamma kommer från en sjömanssläkt i Åbolands Skärgård, så det blev förstås mycket fisk hemma. Pappa jagade älg, så kött fanns det också alltid gott om i frysen. Det blev en bra mix av Fjäll och Skärgård.

Så vi har mycket kunskap om naturen och maten att tacka Mamma för. Jag är glad att jag fick växa upp så nära naturen. Idag firar vi hennes stora dag i vår lilla, lilla by nära fjället.

Published in: on 13 augusti 2009 at 10:00  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/13/idag-fyller-mamma-80-ar-grattis/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta!

    Gratulerar din mamma på födelsedagen! Hon är så vital och smal, syns ju att hon använder smör och grädde i matlagningen, ingen matlagningsgrädde med 0,5% fett, eller hur… Och så underbart att bo på landet nära naturen och alla naturens läckerheter…

    Hälsningar från Anita

    • Hej Anita. Tack det ska jag göra. När man kommer från en sån plats som vi, så är det nog lätt att man väljer de naturliga smakerna. De går aldrig att efterlikna i fabriker och laboratorium.
      Jag hoppas fler börjar inse skillnaden 🙂

  2. tack för en underbar blogg får såååå mycket uppslag o inspiration av dig.
    kram från irene

    • Hej Irene. Tack för att du talar om det för mig 😉
      Det är så kul när jag får höra att nån därute inspireras av det jag skriver.
      Glada hälsningar./ Birgitta

  3. Ska vi följa varandras bloggar på Bloglovin? Skriv en kommentar på min blogg att du lagt till mig.

    • Hej Stefan. Kul att du hittat min blogg.
      Jag har fullt upp med att laga mat, fotografera och skriva om maten, så tiden räcker inte till att följa så många bloggar.
      Är helt ny på det här, så jag vet inte ens hur Bloglovin fungerar, faktiskt.
      Men du är välkommen att titta in här så ofta du vill 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.