Kyckling med Coleslaw

Snabbmat igen

Haft lite krångel med datorn, tydligen inte bara jag som drabbats av virus.

Testar nu för att se om det går att få iväg det här, både snabb mat och snabbskrivet inlägg.

Nu är den färska vitkålen som bäst här nere i Alanya.

Vi bor granne med stans bästa grönsaksbutik, Vitamin Manav, så vi behöver inte bära hem de stora huvudena ända från marknaden.

För det är verkligen storlek på vitkålen här, aldrig sett så stora någon annanstans.

Sprängfyllda är de av både smak och C-vitamin, dessutom ett utmärkt val av grönsak om man äter LCHF.

Nu när jag varit lite krasslig passade det perfekt att göra en coleslaw som tillbehör till de ofta förekommande kycklingbrösten, från Altinbicak Et.

När man ändå skär kål, kan man lika gärna göra en större sats . Kålsalladen blir bara godare när den står till sig i kylen nån dag.

Den här fick lite extra fräschhet och mer vitamin C av en pressad citron, blev faktiskt den godaste coleslaw jag gjort.

Coleslaw

1 liter strimlad Vitkål

2 rivna Morötter

Saft av 1 Citron

2 dl Majonnäs

1 dl Turkisk Youghurt

Havssalt

Svartpeppar

Häll den strimlade vitkålen i en bunke, kram den lite mellan fingrarna så blir den saftig.

Blanda ner morötter och häll på citron, salt och peppar. Blanda väl.

Rör ihop majonnäs och yoghurt, bland med kålen. Låt stå i kylen en stund, så smakerna mognar.

Servera till ett stekt Kycklingbröst kryddat med Havssalt och Chiliflingor.

Jag skär bröstet mitt itu, nästan helt igenom och fläker ut till en schnitzel.

Då går stekningen riktigt snabbt och kycklingen behåller sin saftighet.

Smör, Avocado, Cocktailtomat och Persilja till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/24/kyckling-med-coleslaw/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Coleslaw – passar till både kött/fisk eller som snabb ensamrätt. […]

  2. Här är LatMask igen som tittar in ibland!

    Älskar ditt tips om att skära kycklingen som en schnitzel och kunna steka den mycket snabbare! Perfekta tips som bara en kock kan!

  3. Härligt att ha nära till grönsakerna:)

    • Hej Monica och Välkommen till mitt kök. Ja, här är det aldrig långt till finfina råvaror 🙂

  4. Jag gillar faktiskt rödkål bättre, den har även mindre kolhydrater än vitkål.

  5. Din Coleslaw låter riktigt god!! Ska absolut testas!! Vilken vitaminkick!! Det är nog precis vad du behöver nu för att jaga de sista basiluskerna på flykten!!

    • Ja, D-vitaminet lyser ju med sin frånvaro, så då är det bra att kunna ta till C 😉

  6. Tack för receptet på coleslaw som jag åt första gången till en hamburgare på en välkänd bensinmack (av alla ställen),har hitintills köpt min coleslaw men ska nu göra röran själv,mums!

    • Hej Mikael och Välkommen hit. Kan nog lova att du kommer att uppskatta min ännu mer än bensinmackens 🙂

  7. Joodå, jag njuter av mina grönsaker, men jag njuter mer av dina vackra foton av både mat och vyer.

    Naturligtvis är det påfågelsblomster, lika granna eller hur?

    • Fint att du får både grönt både den riktiga vägen och den här 😉 De är lika vackra och stolta som en Påfågel, vi har en park nere vid havet där det växer massor.

  8. Vad tråkigt att du/ni varit ”ur form” hoppas ni kryar på er.

    Här sitter jag böjd som en märla pga värk i axlar och rygg, gissa om jag skulle må bra därnere.Jag blir alldeles varm i kroppen då jag ser dina fina foton från er strandpromenad, vattnet ser så härligt ut.

    Det var en riktigt rolig gul växt du har hittat, jag tror inte att jag har sett den någon gång. Vet du vad den heter?

    Idag har jag varit på ”min Tisdagsmarknad” och köpt mina grönsaker. Dock ej lika fina som de du har tillgång till…

    Ha en fortsättningsvis frisk och skön tid därnere!

    Tack för maten Birgitta!

    • Tack, Kia, vi mår redan bättre 🙂 Man måste nog ha en sån här sjukperiod ibland, för att riktigt uppskatta hur det är att annars få vara frisk.
      Strelitzia heter blomman, tror det är Påfågelsblomster på Svenska, visst är den vacker. Tack för att du är med oss, hoppas du njuter lite extra av allt det gröna då får tag på också 🙂

  9. Aaa… Citron i… Nu närmar du dig min surslaw…

    Krya på!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.