Chokladdoppade kokoskakor

Chokladdoppade kokoskakor
Foto Mikael Eriksson

En liten kaka till fest

Idag bjuder jag på ett av mina favoritrecept härinne, chokladdoppade kokoskakor.

De blev så goda att de även fick vara med i boken LCHF för seniorer, min första kokbok som jag skrev 2011 tillsammans med Annika Dahlqvist.

Den blev väldigt populär och såldes slut men finns nu i E-kokboken Gammaldags husmanskost på nytt sätt, tillsammans med många recept från likaledes slutsålda Långkok för LCHF och Paleo.

Jag hade en dröm för många år sen när jag jobbade som kock, min chef då gav mig den dräpande kommentaren; Vem skulle vilja läsa en kokbok som du har skrivit?

Men min dröm gick i uppfyllelse, det blev inte bara en utan åtta kokböcker hittills, du kan läsa om dem alla i länkarna nedanför receptet.

Chokladdoppade kokoskakor 25 st

50 g rumsvarmt smör, ghee eller kokosolja

1 dl grädde/kokosgrädde

½-1 msk valfri sötning

1-2 krm äkta vaniljpulver eller vaniljextrakt

200 g kokosflingor

100 g mörk choklad 70-90%

Ev några rutor vit choklad

Vispa smör, vald sötning och vaniljpulver fluffigt med elvisp.

Använder du ghee eller kokosolja så tillsätt lite salt, det förhöjer smaken.

Vill du ha kakorna helt sockerfria så ta lite extra vanilj istället.

Tillsätt grädden under fortsatt vispning och rör ner kokosflingorna, ställ i kylen att stelna en halvtimme.

Rulla till matskedsstora bollar och platta till dem lite, kyl en stund till innan de doppas i choklad.

Smält mörk och vit choklad i varsitt vattenbad, den mörka i en smal bunke så kakorna kan doppas helt i den smälta chokladen.

Doppa kakorna genom att lägga dem på en gaffel, sänk hastigt ner den i chokladen, som är så djup så de kan bada helt i den.

Slå lätt med gaffeln mot kanten på bunken, så överflödig choklad rinner ner och dra undersidan av gaffeln mot kanten.

Fös sen försiktigt av kakan från gaffeln med en annan gaffel över på ett galler.

Har du ingen spritspåse av plast så kan du gör en egen av smörpapper eller använd en plastpåse med ett litet hål klippt i ett hörn.

Spritsa mönster med den vita chokladen och ställ i kylen att stelna.

Här har jag spritsat en spiral och dragit med en tandpetare in mot mitten.

Vill du inte använda vit choklad till garnering så kan du lägga på en halv valnöt istället innan chokladen stelnar.

Här nedan kan du läsa om mina kokböcker, bilden på raw jordgubbstårta med lime kommer från Baka med frukt & grönt.

Ät, njut och må gott!

Baka med frukt & grönt – En glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Stora diabeteskokboken – Recept och råd för stabilt blodsocker Skriven med Lars-Erik Litsfeldt

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gröna, sköna tillbehör E-bok

Låt bönor förändra ditt liv – E-bok Med L-E Litsfeldt och Patrik Olsson

22. Raw moussetårta med jordgubbar och lime

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/06/11/chokladdoppade-kokoskakor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.