Mot nya mål efter 9 år med LCHF

Resan går vidare

Idag tänkte jag dela med mig av lite mer om de senaste årens utveckling när det gäller min personliga hälsoresa.

Många är intresserade av att veta lite mer om hur jag lyckats förändra mitt liv med hjälp av maten och träningen under de senaste åren, så här kommer en lägesrapport hur det ser ut idag.

Jag och sambo Lennart är nu inne på de sista veckorna av de sammanlagt 3 månader som vi bor här nere i Alanya varje vinter.

Vi njuter av värmen, både från solen och människorna här, och all den goda mat vi handlar från de lokala grönsaks/fruktodlarna, fiskhandlaren och slaktaren.

Vi äter tre rejäla mål om dagen med massor av grönt och lite frukt till och då och då blir det en kopp benbuljong och lite getyoghurt eller smetana med några jordgubbar på kvällen.

Nu sen ett år tillbaka ingår i den dagliga maten även pre/probiotika, eftersom jag efter att Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson skrev Låt bönor förändra ditt liv själv börjat förändra mitt liv ytterligare.

Då för ett år sen höll jag på att arbeta med Diabeteskokboken för män tillsammans med Lars-Erik och han övertygade mig att jag skulle testa det här med bönor, vilket jag var väldigt skeptisk till från början.

Tack vare det försöket så ledde det vidare till en ny kokbok,  min femte, som jag sen skrev med de båda herrarna.

Det arbetet gjorde att jag fick ännu mer insyn i hur bra det kan vara att äta mat med både  pro- och prebiotika varje dag för att få en bra tarmflora och ett starkt immunförsvar, något som visats tydligt på min egen hälsa.

Vill du veta mer om det och ta del av mina recept, så läs gärna Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken.

Den finns förutom i alla nätbokhandlar förstås även i den riktiga bokhandeln och på biblioteken.

Bild på Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken
Foto Amelie von Essen – Öländska bönchips

I vår dagliga mat ingår nu mer alltså dessa viktiga beståndsdelar för tarmbakterierna från lite bönor, kikärtor, bönchips, mjölksyrade grönsaker, yoghurt, kefir, get/fårost, lök, vitkål, oliver, rucola, omogna bananer, tomater m.m, alla de här innehåller de goda ämnena på naturlig väg.

Till det dricker vi en hel del vatten, ibland med äppelcidervinäger eller pressad citron och en nypa havssalt.

Det här sättet att leva har verkligen gett resultat, framför allt har det gett både mig och Lennart, som snart fyller 75, mycket mer ork och energi.

Något som inte finns med i vår dagliga mat är däremot vin, öl och sprit, det blir ingen alkohol alls på våra vinterresor.

Jag har med åren märkt att jag svullnar i kroppen, får mer värk och ibland huvudvärk om jag dricker vin.

Så det känns som ett lätt val att avstå vinet när man arbetar på att främja sin hälsa, särskilt som Lennart inte alls dricker alkohol sen 27 år.

De få glas vin jag dricker per år sparas till väldigt speciella tillfällen och då bara i mycket goda vänners sällskap.

Har du problem med din vikt och vätskeansamling i kroppen, så prova med att sluta med vinet till maten i några veckor och se vad som händer.

Iskallt källvatten, den bästa drycken

Jag är så tacksam att jag nu har lyckats förbättra min och samtidigt även Lennarts hälsa och att vi nu båda mår bättre och bättre för varje år.

Under de senaste åren innan jag gjorde den här senaste förändringen har jag dragits med en del svullnad i kroppen, framför allt i benen och fötterna.

Vikten gick upp några kilo i samband med ingången i klimakteriet för en del år sen, vilket jag förstått är väldigt vanligt hos många kvinnor.

Jag fick då även besvär med nattliga värmeböljor och som en följd av det även lite sömnbesvär.

Nu har denna svullnad och övervikt runnit av mig och jag vaknar inte längre alldeles svettig om nätterna, även de myrkrypningar och sendrag jag haft i mitt nervskadade ben är borta.

Midjemåttet krymper sakta men säkert, jag är slankare idag än nånsin under de tidigare 9 åren med min version av glutenfri LCHF/Paleo.

Musklerna har blivit starkare och mer synliga, hyn slätare, naglarna stenhårda och håret kraftigare.

Den här bilden på mig med hamnen och Taurusbergen i bakgrunden tog Lennart när vi åkte med nya linbanan upp till Borgen häromdagen, det var många år sen jag kände mig så här vältränad.

Bilden nedanför är tagen när jag nyss hade passerat 40, strax innan jag gjorde min steloperation av ryggen för 15 år sen, så det syns ju rätt tydligt att det hänt en hel del under de här åren.

Jag var då som sämst efter att jag fått en spricka i en disk efter en skada i mitt jobb som restaurangkock, där det blev väldigt många tunga lyft under en arbetsdag.

Den skadan förvärrades tyvärr ytterligare av en ovarsam undersökning under en rehabiliteringsresa till Rygginstitutet i Marbella ett par år senare.

Efter det var, enligt min ortoped, hoppet ute att skadan skulle läka ihop av sig själv och en steloperation var enda utvägen till att jag skulle kunna bli bättre.

Jag fick gå med en formgjuten stelkorsett som gick från bröstkorgen ner över höfterna i 14 månader och eftersom den hjälpte mot smärtan så skulle även en steloperation i ländryggen kunna göra mig bättre.

Ryggen blev efter operationen sakta bättre, men jag fick istället en nervskada i benet som följd, som gjorde att jag hade svårt att gå under många år.

När jag sedan dessutom fick min fibromyalgidiagnos 2 år senare, så var prognosen inför framtiden rätt dyster.

Läkare och sjukgymnast sa att jag fick lära mig att leva med mina symptom och att det inte gick att göra något åt min sjukdom.

Men se det ville jag inte acceptera utan började söka nya vägar, ett arbete som för 9 år sen alltså ledde mig in på lågkolhydratspåret.

Innan jag hittade lösningen på många av mina hälsoproblem via en förändring av vad jag åt, så började jag först sakta men säkert bygga upp min kropp igen med hjälp av lätt träning enligt ett specialanpassat sjukgymnastikprogram och yogaövningar, som jag fick genom att ta privatlektioner.

Du kan läsa mer om det i ett inlägg jag skrev 2011 om Fibromyalgi och LCHF.

En sak till som hjälpte mig på vägen till ett friskare liv var att jag blev av med svullnaden vid operationsärren i ryggen, genom att gå på behandling hos Mia Nilsson, en mycket duktig lymfterapeut i Östersund.

Mia jobbar nu med sina lymfmassagebehandlingar på Ecocaféet, så där kan du boka tid om du behöver hjälp att få bukt med ditt krånglande lymfsystem, vilket jag läst att många lider av idag.

Efter att jag gick hos Mia så har jag jobbat vidare på egen hand, jag masserar hela kroppen från fötterna och upp till hjässan varje dag.

Det har hjälpt mig mycket att hålla igång cirkulationen i kroppen, även de perioder jag varit mer orörlig på grund av värk och stelhet.

Idag vid fyllda 56 så känner jag mig faktiskt yngre och piggare än när jag var 38 och skadade ryggen i mitt kockjobb.

Nu kan jag ju istället dela med mig av mina recept till så många fler genom bloggandet och mina kokböcker, vilket förstås känns väldigt meningsfullt.

Jag vill med dessa rader även inspirera fler till att ta tag i sina liv och göra en förändring på vägen mot en bättre hälsa, kan jag förändra mitt liv med hjälp av mat och träning, ja då kan du.

Jag på väg till Turkiet strax innan jag började med LCHF…

Bilden tagen i februari 2018

Vilka är då mina nya mål, som jag skriver om i rubriken?

Jo, det är att jag med all min medfödda nyfikenhet fortsätter att utforska hur jag kan må bättre med hjälp av det jag äter.

Det finns mycket som jag fått lära om i mina tankar kring vad som passar just mig bäst under de här 9 åren.

Forskningen kring mat går framåt och det som var bäst för mig då, kan mycket väl ha ändrats under åren, som t ex det här lilla tillägget av bönor visat.

Jag har många gånger kritiserats för att jag äter för mycket grönsaker och nu även lagt till lite bönor i min form av LCHF, men det har ju bevisligen hjälpt mig mycket bra på vägen dit jag är idag.

Jag är väldigt tacksam att jag på vårvintern 2009 lyssnade på en föreläsning med Dr Annika Dahlqvist och lade om kosten dagen efter.

Hon hade blivit fri från sina fibromyalgisymptom och det var på grund av det som jag också ville testa om det kunde hjälpa mig.

Annika grundade LCHF-rörelsen och det är efter det kostprogram hon förespråkar, med gott om grönsaker till maten, som jag utformade min egen variant med tiden.

Vi skrev några år senare en kokbok tillsammans, LCHF för seniorer, den har nu kommit i nytryck med tillägg av recept från min bok Långkok för LCHF och Paleo, båda de böckerna var tidigare slutsålda.

Nytrycket heter Gammaldags husmanskost på nytt sätt, just nu säljs den till bokreapris 129 kr på vårt förlag Lumio.

Många har börjat förstå att alltför strikt kost, av vilket slag det än må vara, bara fungerar kortsiktigt.

Vår tarmflora behöver stor variation av olika födoämnen för att inte utarmas.

Då kanske en ensidig kost som mest består av kött, ägg, smör och majonnäs med minimal tillsats av grönsaker inte är det mest optimala för varken hälsan eller vikten?

De här funderingarna har gjort att jag sen 2014 äter mer åt Paleo-hållet, människan har ju i alla tider ätit mat med mycket variation från växtriket.

Här hittar du den blogg jag skrev i samband med den förändringen, Birgitta Höglunds Paleo.

Här kommer du till beskrivningen av hur jag tänkte kring det här med maten då och här kan du se en videointervju med mig på Diet Doctor.

Både jag och Lennart jobbar också på att vi ska bli så vältränade som möjligt, utan att behöva gå på gym, hård träning ger oss båda mer värk.

Vardagsmotion och lite lättare övningar hemma fungerar mycket bättre för oss, även här kan det vi stoppar i oss hjälpa till att på naturlig väg bygga upp mer muskler.

Men det här gäller alltså oss som har problem med våra kroppar av olika sjukdomar, är du frisk så kan du ha väldigt stor nytta av att träna ordentligt om du vill gå ner i vikt med hjälp av LCHF.

Läs gärna mer här om den otroliga hälso/viktresa Lindha Vikström (Halva Lindha) och hennes man Magnus gjort de senaste 6 åren med hjälp av rejält med LCHF-mat och mycket träning.

Nästa inlägg kommer att handla mer om den mat jag och Lennart äter under en dag, kanske det kan ge även dig lite idéer om hur du kan nå dina mål.

Som du ser av vår frukosttallrik här nere så krävs det rätt rejäla portioner och inte kalorireducerad bantningsmat för att bygga upp en skadad kropp.

Dela gärna mitt inlägg vidare till dina vänner, så fler får chansen att äta sig till ett friskare liv.

Annonser

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/03/18/mot-nya-mal-efter-9-ar-med-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej
    Jag har en fundering kring kikärtor, läst att många använder spadet till att baka med. Det är ju viktigt att skölja bort bönspadet, det behöver man alltså inte med kikärts spadet.

  2. Jag har alltid gillat ditt mer balanserade tänkande över de som har en extremt rigid inställning till maten och som enbart anser att det är viktminskning och helst snabbt som räknas. När jag blev gravid med dottern gick det dock inte att äta LCHF ens min rätt liberala LCHF längre (mådde väldigt dåligt utan ett ganska högt intag av kolhydrater antagligen för att jag gick ned så mycket i mig själv snarare än gick upp i vikt) och med många tunga år med depression och svårt med orken och sedan ett barn till så har de flesta goda vanorna försvunnit och nu har jag bestämt mig att avvakta att göra något tills den lilla är minst två år. Jag behöver det utrymmet helt enkelt att bara leva utan att fundera på saker hit och dit. Sedan tror jag att jag är redo att börja jobba med mig själv och då blir det nog en mer liberal LCHF med mycket grönsaker och väl valda saker som inte hör till som ibland fullkornsbröd eller havregryn. Jag märker till skillnad från många andra att mindre mängder med spannmål faktiskt är bra för mig, speciellt havre men även andra går bra bara de inte är så processade.

    • Tack, glad att du tycker om min matfilosofi. Ta nu hand om dig på bästa sätt, det mår både du och barnen bäst av. En del behöver mer kolhydrater än andra för att må bra, så du gör helt rätt i att lyssna på din kropp, inte vad andra säger att du ska äta ❤

  3. Tack Birgitta! Så fint att du delar med dig av din resa. Du inspirerar! Jag mår redan bättre sedan jag förändrat kosten och ger min kropp nyttigare alternativ – har reducerat mitt intag av koffein, alkohol och tagit bort gluten. Äter numera Naturligt Gluten fritt, mer grönsaker och mindre kolhydrater. Detta har lett till bättre hälsa – i mitt fall mindre ledvärk och färre migrän anfall. Att förändra är en process, men ju mer man tar bort av det skadliga, säger kroppen Tydligare ifrån – Vad den Vill ha! 🙂

    • Tack till dig för att du delar med dig av din historia, Claudia.
      Min migrän försvann också när jag slutade med gluten och började äta naturlig mat.
      Maten kan verkligen vara vår medicin ❤

  4. Tack Birgitta för att du delar din gedigna kunskap med oss. Jag undrar lite om din åsikt om bönor och lektiner. De anses ju vara en bidragande orsak tił leaky gut syndrome. En riktigt skön vår önskar dig Charlotta

    • Tack, Charlotta. Blötlägger och kokar man bönorna på rätt sätt så blir halten av lektiner inte hög. Det är på råa bönor som studier visat att de inte är bra för hälsan, de har utfodrat grisar med dem och dragit slutsatsen att detsamma gäller människor. Men vi äter ju inte råa bönor…

      Läs gärna den här mycket intressanta artikeln om lektiner, att de även kan vara bra för oss 🙂 http://ankisundin.se/lektiner-gift-och-bot-i-var-mat/

  5. Hej Birgitta.
    Jag läste ditt inlägg på FB om hur bra du mår i kroppen och gläds så med dig/er.
    Även jag äter LCHF sen flera år tillbaka och har för ett år sedan lämnat mina mediciner för min Ulcerös colit helt. Stått på lågdos cytostatika i 12 år.

    Magen mår hyfsat men jag har drabbats av Spondyl artrit. Har värken från helv i kroppen.
    Träning är bästa medicinen.

    Om jag inte kan äta bönor och kål vad kan jag ersätta det med? Och nu går vinet på fredagen bort 😉.

    Tack! För inspiration.
    Jag vill inte äta smärtlindring för att klara dagen.

    Ha det gott.
    Hälsar Anne

    • Hej Anne och tack. Du kan ju istället för bönor och surkål prova med t ex broccoli, blomkål, jordgubbar, kiwi, päron och andra saker som innehåller fibrer och resistent stärkelse. Istället för surkål fungerar t ex oliver, kefir, kombucha och yoghurt bra. Läs gärna Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken, där ger jag fler exempel. Lycka till ❤

      • Tack! Jag äter lite surkål varje dag för att vänja magen. Har även svårt att äta blomkål och broccoli. Jag kämpar på och tack igen för att du svarade. Kram
        Jag kommer med spänning läsa din mat för en dag 🙂

      • Så bra, ja ta det sakta och försiktigt med de matvaror som fungerar just för dig.
        Jag svarar alltid på frågor härinne, det bestämde jag mig för redan när jag började blogga.
        Tycker det ingår i god blogg-ton och som service till min läsare och presumtiva bokköpare 🙂 ❤

  6. Jättebra ser fram emot nästa inlägg.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s