Mina klimakteriebesvär har blivit bättre med hjälp av bönor

Böneffekten

Som du kanske läst i mitt tidigare inlägg om bönor, så har mina klimakteriebesvär förändrats mycket positivt den senaste tiden.

För snart 3 år sen, när jag hade fyllt 53, började jag få nattliga besvär med väldiga temperaturväxlingar, jag blev alldeles stekhet, svettig och sov rätt dåligt.

Jag var då nere i Alanya, där vi bor på vintrarna sen 14 år, så jag pratade med några äldre vänner om hur de hade upplevt sina övergångsår, många hade drabbats av liknande besvär.

Jag som av naturen är nyfiken, började läsa på lite mer om det här fenomenet.

Jag kom då något på spåren, som jag först nu börjat praktisera med bra resultat.

Asiatiska kvinnor, alltså de från Turkiet och österut, lider inte alls av dessa värmevallningar på samma sätt som vi västerlänningar.

Jag funderade då på om det kunde vara något som hade samband med maten de äter.

Gröna bladgrönsaker och kål äts mycket, så jag testade att lägga till sallad och kål i olika former och stor mängd varje dag i min mat.

Och besvären blev faktiskt bättre, jag fick färre anfall av värmeböljor per natt.

Men att äta stora mängder kål var något som min mage inte var så förtjust i, den blev både uppsvälld och bullrig…

Jag tänkte att jag får väl leva med de här besvären tills jag kommit ut ur övergångsåldern.

Men så i våras, när Lars-Erik Litsfeldt höll på att skriva sin och Patrik Olssons bok Låt bönor förändra ditt liv, kom jag nästa ledtråd till lösningen på spåret.

Vi diskuterade om vi skulle ha några bönrecept med i Lars-Eriks och min kommande bok, men jag var skeptisk, bönor ingick ju inte alls i min livsstil à la LCHF och Paleo.

Men efter att jag fått läsa manuset till deras bönbok så blev jag nyfiken på att se vad bönorna skulle kunna ha för effekt på min hälsa.

Jag började lite smått med en mungbönssallad medan vi var kvar i Alanya, som jag åt med frukostägget, mjölksyrad gurka, oliver, grönsaker, chiliröra och getost.

Mådde bra på det lilla böntillägget, magen reagerade inte så kraftigt som jag trott.

Men när jag kom hem blev det inga bönor på ett tag, tills jag för snart 2 månader sen började testa att lägga till ca 1 dl välkokta, ekologiska bönor till mina dagliga måltider.

Redan efter några dagar började jag märka att den överskottsvätska jag samlat på mig under den senaste vintern började rinna av mig, jag har sen gått ner ca 4 kilo på de här veckorna.

De svullna brösten återtog sin normala storlek och blev mindre känsliga.

De nattliga vallningarna minskade, för att efter en tid upphöra så gott som helt, nu blir jag bara mer normalt varm nån gång per natt och lättar på täcket.

De ryckningar och krypningar jag dragits med i mitt nervskadade ben och fot så gott som varje kväll sen steloperationen av ryggen för 14 år sen, har glädjande nog också försvunnit.

Min nattsömn är bättre än på många år och jag har även blivit starkare i kroppen, har mer ork att motionera.

Det senaste jag läst i det här ämnet är att det är fytoöstrogenerna i bönorna som har effekt på vallningar och andra klimakteriebesvär.

Här hittar du en studie på engelska kring det och här finns en mer lättläst på svenska.

Så nu har jag alltså införlivat bönor i min mat, vilket tyvärr retar en del strikta LCHF-are, som anser att både kolhydrathalten och antinutrienterna i bönor gör dem förkastliga som mat, särskilt inom LCHF.

Jag har då på grund av ovan nämnda nyfikenhet, tagit reda på en hel del information även om detta.

Den största delen av dessa antinutrienter i bönorna försvinner i blötläggnings- och kokningsvattnet.

Det är i de råa och torkade bönorna som de skadliga ämnen uppmäts och dem äter varken djur eller människa då de ger magproblem.

Kolhydraterna tas inte upp i magsäck och tunntarm utan bönorna smälts först i tjocktarmen, där de blir mat till våra vänner tarmbakterierna.

Äter man dessutom mjölksyrade grönsaker tillsammans med bönorna, så blir effekten ännu bättre.

Något som förekommer väldigt mycket i den traditionella maten i Turkiet och andra länder österut är just det, bönor och mjölksyrade grönsaker.

Så där finns en av anledningarna till att de har så mycket lindrigare klimakteriebesvär än hos oss i väst.

Här slutade vi nästan helt med mjölksyrning när frysen kom, då vi kunde spara grönsakerna där över vintern.

Bönor ingår i stor mängd i Medelhavskosten, tillsammans med kött, fisk, ägg, ost, smör, grönsaker, frukt, oliver och olivolja.

Även här i norden har vi odlat och ätit bruna bönor och ärtor i hundratals år, men numer förekommer de inte så ofta i vår mat.

Vi har ju dessutom bönornas påverkan på blodsockret, så diabetiker kan klara sig med mindre insulin, en fantastiskt bra effekt.

Bara de senaste dagarna har jag pratat med vänner och bekanta med typ 2-diabetes som kunnat dra ner eller sluta helt med sitt insulin efter att ha lagt till bönor till sin mat.

Här kan du läsa några betraktelser om bönor hos flera kostrådgivare som också insett bönornas fördelar, här Bitte Kempe Björkman på Nutriavans och här skriver Marie Norder Aspholm.

Monique Le Roux Forslund, som i många år profilerat sig som mycket strikt LCHF-are i sin blogg Lifezone och i flera kokböcker, har startat en Facebook-grupp under namnet Skönaböna.

Så vi är rätt många nu som testar bönor i vår mat, kanske du också kan börja må bättre med hjälp av dem?

Sommarens underbaraste dag blev det picknick vid Ristafallet i Jämtland.
Varmrökt röding med kokt ägg, mjölksyrade morötter, örter och en kidneybönröra med chiliaioli.

Annonser

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/18/mina-klimakteriebesvar-har-blivit-battre-med-hjalp-av-bonor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

19 kommentarerLämna en kommentar

  1. Har sedan några månader hemska klimakteriebesvär, främst nattliga svettningar som gör att jag vaknar en gång i timmen och sedan vaknar urlakad och genomsvettig varje morgon. Jag fyller 49 senare i höst och labbprover visar att FSH och LH är förhöjda.
    Jag har prövat jättenattljusolja utan resultat. Jag vill helst undvika hormonterapi om det går.
    Jag älskar bönor och inte minst kikärter, och därför är detta jättegoda nyheter för mig! Jag undrar om alla bönor går lika bra att äta i detta syfte, och om även kikärter har samma goda egenskaper, eller gäller det bara bönor…?
    Tack för en utmärkt artikel!

    • Hej Catti, övergångsbesvär kan vara jobbiga… Ja, alla bönor har fungerat på mig, även kikärtor och linser äter jag ibland. Plus surkål till, så magen mår extra gott. Lycka till 🙂

  2. Det finns så många olika sorters Magnesium, en hel vetenskap som jag inte behärskar. Lite för invecklat för mig som latinare, kemi är verkligen inte min grej! Har i alla fall hittat en sort som hjälper mot mina myrkrypningar.
    Bönor har jag börjat med, funkar bra. Lite mer variation dessutom.

    • Jag har testat en hel del olika magnesiumpiller genom åren, både såna som funkat bättre och sämre. Men med tillägget av bönor och surkål så är krypningarna väck 🙂

  3. En fundering som precis slog mig medans jag laste om menopause symptom, och det ar inte en speciellt originell fundering….Magnesium! Otroligt mycket menopause symptom paminner ju om bristsymptomen som uppkommer vid magnesiumbrist. Innehaller bonerna kanske en bra dosis magnesium?

    • Ja, de innehåller magnesium. Tar tillskott av det sen många år, men det har inte hjälpt, så den naturliga vägen är nog betydligt bättre 🙂

  4. Hej! Jag funderar på hur stor mängd bönor per dag du äter för att få den positiva effekten på klimakteriebesvären? Vill gärna prova!!! Mvh Kerstin

    • Hej. Som jag skriver i mitt tidigare inlägg, länk längst upp, så äter jag 1-1½ dl per dag, ihop med maten 🙂

  5. Hejsan,

    Boner och linser har lange varit en hemlig vana, men trots blotlaggning sa brukar det bli en hel del flatulens, dock av den snallare sorten. Suck, vad gora? Syrade gronsaker kan ocksa ge konstiga resultat.

    • Har du provat att äta bara lite, 1-2 matskedar bönor/linser och 1 msk syrat ihop med maten? Så äter jag det och det fungerar bra 🙂

      • Joo, men det ar svart iallefall. Kanske har odlat knepiga bakterier sedan ett bra tag 😎 syrar eget med sa det ar pinfarskt och gott. Dock fungerar det nar jag lagar till en variant pa kediregee vilket ar i min tappning 50-50 boner och basmatiris, kokad med osannolika mangder smor och koncentrerad egen buljong, och det blir bara nar jag ar sjuk. Lite konstigt.

      • Benbuljongen läker ju tarmen, så det är inte så konstigt att det fungerar då. Jag har ju läkt min tarm under 1½ år med just buljong, kan vara en bidragande orsak varför bönorna fungerar så bra för mig 🙂

  6. TACK! Jag har vallningar dagligen och har precis börjat lägga till linser varje dag och ska köpa hem bönor. Gröna ärtor är bra? Kikärtor?

  7. Läste receptet på mungbönsallad och såg inget om blötläggning av bönorna, behöver inte mungbönor blötläggning?

    • När jag gjorde det receptet i våras så kallade jag upp det och just mungbönor har lågt innehåll av lektiner och behövde inte blötläggas. Men vill man så kan man förstås blötlögga dem med 🙂

  8. Mer spännande läsning om bönor av Facebookvännen Johanna Soderling Romestrand: Det är bara så intressant detta med betydelsen av en bra bakterieflora i tarmen. För över 20 år sedan förklarade en naturläkare sambandet mellan läckande tarm og candida som följd av socker, gluten och mjölkprodukter, men den kunskapen var inte jag mogen att ta till mig då. Jag var heller inte säker på om det verkligen kunde stämma? Och vad skulle en människa äta om man inte ”fick” äta mjöl, mjölk och socker? Till slut följde jag råden och uteslöt gluten och socker till att börja med. Folk runtom mig trodde att jag var ett slags UFO med mitt nya sätt att äta. Jag har ätit bra mestadels sedan dess med några perioder av återfall. Då har också hälsan blivit därefter med ledvärk, inflammationer i kroppen, magkatarr, humörsvängningar, bara för att nämna några symtom på grund av en och samma orsak. För några månader sedan började jag äta fermenterade grönsaker dagligen och i början på sommaren bönor/linser varje dag. I samma veva tog jag bort mejeriprodukterna med avvikelse någon gång ibland. Det är egentligen nu som den stora förändringen skett. Jag har blivit av med vätska i kroppen, fått bättre uthållighet vid träning, mer energi, bättre sömn, gladare, övergångsproblem har ”stannat av”. Jag har tagit det sista steget ut ur utbrändhet som jag drabbades av sommaren 2016 pga av en lång period med stress och dålig livsstil. Nu under våren trodde jag att jag nått min optimala hälsa, men jag hade fel. De fermenterade grönsakerna och bönorna har gett mig nya höjder. Min senaste upptäckt idag är min röda ”läderhud” i ansiktet som är borta. Jag är verkligen fascinerad. Och tacksam.
    Jag fann den här norska artikeln från 2011 om vikten av goda tarmbakterier.
    http://forskning.no/bakterier-immunforsvaret-sykdommer/2011/11/forgiftet-innenfra


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s