Grön smoothie och bilder från livet i Alanya

Grön smoothie

Ännu en smoothie

Som jag skrev häromdagen så har vi testat lite olika sorters smoothies sen vi kom ner till Alanya.

Vi har ju så fantastiskt fina grönsaker och frukter här, så det kändes kul att testa några olika varianter, här hittar du min smoothie med rödbetor.

Under den första veckan har vi tagit den som återhämtning efter träning eller som en liten dessert efter maten.

Men efter en vecka har vi nu kommit på att vi hellre äter våra gröna blad som sallad till maten och blandar ner lite avocado och frukt i den istället.

Shot med citron, blodapelsin och ingefära

Vi tar nu ett litet glas pressad citron, blodapelsin och ingefära till brunchen som en extra antioxidantshot.

Nedan följer några bilder från senaste dagarnas promenader runt stan.

Jag är så glad och tacksam att jag nu klarar att gå i trappor och backar, något som var omöjligt till för bara några år sen.

Maten och all träning jag lagt ner ger resultat, nu vid 55 känner jag mig starkare än på många år.

Grön smoothie 2-4 port

3 dl gröna blad, rucola och bladpersilja

2 dl vatten

1 pressad citron

2 msk färsk ingefära i bitar

1/2 avokado

1/2 banan

1/2 äpple

1 msk macadamiaolja

Blanda alla ingredienser i en mixerbunke, mixa och slå upp i glas.

Har du inte macadamiaolja kan du använda smält kokosolja, men se då till att alla ingredienser är rumstemperade så den inte stelnar till små fettpärlor.

Den här satsen räcker till två stora glas eller fyra mindre om du hellre äter den som vi, som dessert på en brunch.

Birgitta Höglund i Alanya

Jag på Kleopatrastranden häromkvällen…

Utsikt över Alanya

Utsikt över Alanya idag när jag klättrade halva vägen upp mot Borgen…

Hamnen i Alanya...

Hamnen i Alanya…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/01/25/gron-smoothie-och-bilder-fran-livet-i-alanya/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

