Lucka 23 – 3 goda röror till julbordet

Hjortroncrème

Pricken över i…

Det här med såser och röror har alltid varit min starka sida, något jag hade mycket glädje av under mina 18 år i restaurangbranschen.

Att ackompanjera maten med en välkomponerad varm eller kall sås, sätter verkligen pricken över i-et.

Gör några av mina goda såser till det kallskurna på julbordet, så är jag säker på att de allra flesta kommer att uppskatta julmaten ännu mer.

Alla tre rörorna passar bra till både fisk och kött.

De passar fint även till det vegetariska på julbordet, förstås.

Basturökt fårlår med sås av hjortron och crème fraiche till julbordet

Hjortroncrème

2 dl crème fraiche

1½ dl hjortron

Några droppar Worcestershiresauce

Lite smulat flingsalt

Ev lite sötning, motsvarande ½-1 tsk honung

Vispa crème fraichen tjock med elvisp.

Smaksätt med salt och Worcestersauce och lite sötma om du vill.

Rör ner hjortronen försiktigt, smaka av om du vill ha mer sötma eller sälta.

Låt crèmen stå och dra åt sig smakerna en stund i kylen.

Färskost på fjällfil

Färskost

½ liter fjällfil

½ dl crème fraiche

Flingsalt efter smak

Värm upp filmjölken till 50 grader under omrörning.

Häll i kaffefilter eller silduk och ställ i kylen att rinna av över natten.

Häll upp osten i en bunke och rör ner crème fraichen och smaka av med salt.

Blanda i så mycket du tycker blir gott av den smaksättning du vill ha, här några goda förslag.

Riven pepparrot, finhackad gräslök eller andra örter, pressad vitlök, finhackad chili, stött kummin, hackade valnötter, svartpeppar, finhackade soltorkade tomater eller oliver.

Dansk Remouladsås

Dansk remouladsås

2 dl majonnäs

1 dl crème fraiche

1 tärnat äpple

1 dl finhackad salt/ättiksgurka

½ dl hackad kapris

1-2 tsk curry

Salt och peppar

Rör ihop majonnäs och crème fraiche väl, blanda ner övriga ingredienser.

Låt stå en stund i kylen och mogna i smaken.

Smaka av om du vill ha mer kryddor.

Tomten

Dan före dan…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/23/lucka-23-3-goda-roror-till-julbordet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack, tack för att du finns. Du förgyller min dag.
    God jul och ett gott nytt år.

  2. Jag vill tacka för alla goda recept som du så frikostigt har skickat ut varje dag under året. Vi har nu lagt många av dessa goda recept till vår meny, och din blogg är en skattekista att ösa ur, när man behöver lite inspiration. Jag njuter också av dina fina bilder från olika håll i världen med tomten som resekamrat såhär inför julen. Jag önskar dig en Härlig Jul och ett riktigt Lyckligt Nytt År 2017.

    • Tack, Anniki. Så roligt att få höra att du varit med under året och haft glädje av mina recept och bilder. Det är extra kul att dela nu under julen, då Tomten får med mig ut på lite fotopromenader. God Jul ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

