Lucka 21 – Julkakor med valnötter och mandel

Kryddkakor

Småkakor med julkryddor

2 dl valnötter

2 dl mandel

½ dl pumpakärnor

2 ägg

2 msk smält smör

2 msk honung, indiansocker, björksocker eller sukrin

1 msk fiberhusk

1 msk mald kardemumma

1 msk kanel

½ msk malda nejlikor

½ msk mald ingefära

ca ½ tsk salt

1 krm vaniljpulver

Pistagenötter till garnering

Mixa nötter, mandel och pumpakärnor till ett fint mjöl.

Blanda väl med övriga ingredienser, låt svälla 10 minuter.

Forma degen till små bollar och lägg på bakplåtspapper.

Tryck ner halverade pistagenötter i kakorna eller gör ett mönster med en gaffel.

Grädda kakorna i mitten av ugnen ca 8-10 minuter på 175° och låt svalna på galler.

Jag fick till 35 stycken små kakor av den här satsen.

Granatäppelglögg, klicka på bilden så kommer du till receptet...

Granatäppelglögg, klicka på bilden så kommer du till receptet…

Klickar du på den här bilden så kommer du till Tomtens saffransmuffins...

Klickar du på den här bilden så kommer du till Tomtens saffransmuffins…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/21/lucka-21-julkakor-med-valnotter-och-mandel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag har nu smakat denna kaka som mina julformar och de var verkligen goda – tack och God Jul 🌟

  2. Hej Birgitta jag hann baka dina julkakor på årets kortaste dag, men jag kortade även ner receptet, gjorde 1/2 sats och sedan ändrade jag själva formen, lade degbitarna (det blev 7 st) i mandelmussleformar, 5-6 minuter i ugnen. Med en klick visp och ett hallon på toppen tror jag detta blir en höjdare till julkaffet på aftonen.
    Hoppas du inte tar illa upp för jag testat din julkaka och gjort nöformar i stället.

    • Det är ju bara roligt att du förnyar mina recept, Berit. Tack och God Jul ❤

  3. Tänkte baka kakorna men har bara Ica Sötströ hemma, dessutom det enda socker jag brukar använda .. går det bra. Jag gör en halv sats till att börja med …

    • Sötströ är väl samma som sukrin? Så det går säkert alldeles utmärkt 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

