Lucka 19 – Julpaté av kycklinglever

Kycklingleverpaté

500 g kycklinglever

500 g fläskfärs

1 liten burk ansjovis

1 gul lök

3 msk smör

2 ägg

2 dl grädde/kokosgrädde

½ dl konjak

1½ msk fiberhusk

2 tsk torkad timjan

1 krm riven muskot

2-3 tsk salt

1 tsk vitpeppar

Bryn kycklinglevern snabbt på båda sidor, krydda med salt och peppar.

Levern ska bara brynas och vara röd inuti, den steks färdigt i ugnen.

Ta upp lever och fräs den hackade löken mjuk i smöret.

Häll över hälften av konjaken och låt den koka in lite, ta av från värmen och låt lökblandningen svalna.

Ta undan några fina bitar lever att baka in i patén.

Mixa resten till en fin smet, tillsammans med ägg, ansjovis, kryddor och konjak.

Blanda i en bunke fläskfärs med grädde, fiberhusk och lök.

Vänd ner leversmeten och blanda väl, låt smeten stå och svälla en stund.

Stek en lite biff i smör och smaka av om det behövs mer salt och kryddor.

Smörj två ugnsfasta formar på ca 1 liter.

Lägg ett lager smet i botten på formarna och lägg de stekta levrarna längs mitten.

Täck med resten av smeten, platta till ordentligt.

Täck med lock eller smord ugnsfolie.

Grädda i vattenbad i ca 1 timme på 200° eller tills en ugnstermometer visar 70°.

Låt patén kallna i formen, ställ sen in i kylen för att stelna över natten.

Jag gräddade bara den ena patén, den andra frös jag in rå för att ta fram och grädda lagom till julafton.

Servera med lingoncumberland, inlagd svamp och cornichons.

I min kokbok Långkok för LCHF och Paleo har jag en annan god kycklingeleverpaté.

Du kan just nu köpa den som E-bok på engelska för bara 1.99 USD på Amazon.

Tomten och jag tog en tur till hamnen och tittade på vackra blommor och snöklädda berg. Det är kallt i Alanya...

Tomten och jag tog en tur till hamnen och tittade på vackra blommor och snöklädda berg. Det är kallt i Alanya…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/19/lucka-19-julpate-av-kycklinglever/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

