Lucka 17 – Rödbetssallad

Rödbetssallad med hemgjord Majonnäs

Det godaste till skinkan

Min favorit på julbordet är rödbetssalladen, den passar lika bra till julskinkan som till köttbullarna och prinskorven.

En skinkmacka kvällen innan julafton på mitt glutenfria vörtbröd ger härliga smaker och dofter av jul.

Börja med att lägga in rödbetorna och gurkan.

Sen gör du majonnäsen, det här är ett recept jag använde på många olika restauranger under mina 18 år som kock.

När du kommit så här långt så har du ingredienserna till en riktigt god rödbetssallad, så nu är det bara att hacka och blanda 🙂

Tomtens rödbetor

Rödbetssallad ca 6 port

2 dl skivade, inlagda rödbetor

½-1 dl inlagd gurka

1 dl majonnäs

1 juläpple

½ dl crème fraiche

1 tsk  senap

Salt och peppar

Lägg rödbetorna att rinna av i durkslag. Lägg ett smörpapper på skärbrädan, så blir den inte röd.

Skär rödbetorna i små tärningar. Tärna äpple och gurka lika fint.

Rör ihop majonnäs, crème fraiche, senap och kryddor.

Rör ner tärningarna i majonnäsen, blanda försiktigt.

Rödbetssalladen tjocknar när den står i kylen, rör i mer majonnäs om du vill ha den lösare.

Tomten njuter av decembersolen på Kleopatrastranden...

Tomten njuter av decembersolen på Kleopatrastranden…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/17/lucka-17-rodbetssallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. HejBirgitta! Detta ska jag testa, låter mkt gott! Är det viktigt att ha socker för att inläggningen ska fungera, eller kan man låta rödbetornas sötma stå för all sötman? Hur länge behöver betorna ligga i lagen?
    Hälsningar Carin

    • Hej. Du behöver inte ha socker i om du inte vill. Men de kanske inte håller lika länge då, så ät upp dem inom några veckor 🙂

  2. Tack för detta underbara recept på rödbetssallad. Har rosat dig även på Instagram och Facebook.

  3. Jättegott! Har lagat den idag. Mina barnbarn tyckte den var jättegod och önskade den med på vår förjulafton. De kommer nog att bli hörda!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

