Lucka 16 – Rimmad kalkon till julbordet


Rimmad kalkon

Alternativ till julskinkan

Många väljer idag bort julskinkan, en del på grund av hälsoskäl, andra av religiösa skäl.

Då passar min rimmade kalkon väldigt bra att bjuda på, den är dessutom mycket enkel att göra.

Jag lagar min kalkon i en icke-elektrisk Wonderbag här i Turkiet, den blir väldigt saftig och fin av den varsamma tillagningen.

När jag gör kycklingbuljong eller köttgrytor, så krävs bara 15 minuter på gasspisen som vi har här, så det blir mycket ekonomiskt.

Samma tillagningstid om du använder el eller ved, sen lagas maten klar i bagen på eftervärmen och håller sig ätvarm ända upp till 10-12 timmar.

Läs mer om hur en Wonderbag fungerar och passa gärna på att köpa en till dig själv eller som julklapp till någon anhörig.

Just nu får du min kokbok med på köpet för 699 kr, boken innehåller recept speciellt anpassade för Wonderbag.

Bagen är mycket uppskattad bland alla som värnar om miljön och som tycker om att långkoka sin mat, medan man får tid över till annat och middagen är klar när man kommer hem.

När du köper en Wonderbag skänks en till en behövande familj i Sydafrika, så det blir dubbel glädje ❤

Rimmat kalkonbröst i Wonderbag

Rimmat kalkonbröst till drygt 6 port på julbordet

1 bit kalkonbröst på ca 500 g

2 msk salt

1 msk sukrin, björksocker, indiansocker eller honung

Lite mald vitpeppar

Gnid in kalkonen med salt och valfri sötning så det blir jämnt fördelat runtom.

Sötning används traditionellt när man rimmar, men du kan utesluta det om du vill.

Lägg köttet i en form, täck över och ställ i kylen ett dygn, två dygn om du vill ha den extra salt.

Vänd köttbiten ett par gånger under tiden.

Bryn kalkonen 2 minuter på var sida i smör i en stekgryta, peppra lite på båda sidor.

Lägg på lock och låt köttet bli riktigt genomvärmt i 5 minuter.

Har du en Wonderbag ställer du nu ner grytan på ett underlägg i bagen, lägg på tyglocket och knyt igen väl.

Låt kalkonen stå och laga till sig i bagen i 2 timmar, ta upp och låt svalna.

Kyl och skär sen i tunna skivor, servera med senap och en rödkålssallad.

Har du ingen Wonderbag, så låt kalkonen bräsera på svag värme under lock i ca 30 minuter, vänd ett par gånger under tiden.

Du kan även tillaga kycklingbröst på samma sätt.

Vill du hellre koka julskinka på traditionellt vis, så hittar du recept på det här.

Wonderbags julerbjudande, min kokbok tillsammans med en röd Wonderbag endast 699 kr...

Wonderbags julerbjudande, min kokbok tillsammans med en röd Wonderbag endast 699 kr…

Tomten och Wonderbag

Det finns gott om julfärg i Alanya, det gillas av Tomten...

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/16/lucka-16-rimmad-kalkon-till-julbordet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jaaa, vad spännande! Tack, det måste jag prova.
    Jag har rimmat kyckling förut, men då har jag lagt den i saltlag. Kokar vatten, salt, kryddor och sedan ner med kycklingen i det avsvalnade spadet över natten. Det blir också gott 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

