Lucka 15 – Finsk morotslåda LCHF

Morotslåda ur LCHF för seniorer Foto Mikael Eriksson

Morotslåda ur LCHF för seniorer…
Foto Mikael Eriksson

Finsk julmat

Morotslåda är en rätt som funnits med på nästan alla julbord sen jag var barn.

Min finlandssvenska mamma hade med den traditionen från sitt barndomshem i Pargas.

Här har jag gjort om lådan till ett mer LCHF-anpassat recept, med keso istället för ris, inget vetemjöl och med betydligt mindre sötning.

Morotslåda 4 port

2 stora morötter (ca 300-350g)

2 ägg

1 dl keso

1 dl grädde

1 krm riven muskot

Salt och peppar

ev 1 tsk honung eller björksocker

Skär morötterna i mindre bitar och koka mjuka i lättsaltat vatten.

Pressa i purépress och blanda med keso, ägg och grädde.

Rör om ordentligt så det blir en slät smet.

Smaksätt med muskot, salt, peppar och ev lite sötning.

Det finska originalet är rätt sött, men jag tycker morötternas egen sötma räcker.

Häll upp smeten i en smord ugnsform och grädda på 175° i 40 minuter.

Servera morotslådan med skirat smör. Kokt julskinka, prinskorv och köttbullar smakar gott till.

Det här receptet kommer från min första kokbok, LCHF för seniorer, som jag skrev tillsammans med LCHF-rörelsens grundare Dr Annika Dahlqvist.

Den svenska upplagan är för närvarande helt slutsåld, men den kommer ut på nytt nästa sommar, då med den mer passande titeln Gammaldags husmanskost à la LCHF

Här finns kokboken att köpa på finska under namnet Karppaa terveellisesti.

Karppaa terveellisesti

Tomten i Alanya

Tomten uppskattar också det som är gammaldags. Här på promenad i Tophane, Alanyas äldsta stadsdel…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/15/lucka-15-finsk-morotslada-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Har lagat din finska morotslåda precis nyss. Och den blev väldigt god ganska lika som min mammas recept. Men jag måste utesluta muskot, men vitpeppar o salt går. Vad är din mammas flicknamn? Tack för alla goda recept! Nu ska jag börja med rödkåls cole slowe. Kram

    • Hej, vad roligt att du tyckte om receptet 🙂 Mamma hette Björkroth. Ingegerd. Mormor och morfar Ida och Martin.

  2. Bloggen är en guldgruva med fina recept! Den finska kålrotslådan kan göras på liknande sätt men inga tillsatser, bara rötter. Jag har inte ris eller annat i min morotslåda, blir god ändå.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

