Lucka 4 – Lättlagad ostkaka med saffran

Saffransostkaka LCHF

Ostkaka med keso  2-4 port

3 ägg

1 dl keso

½ dl grädde

0,5 g saffran

1 nypa salt

Mixa keso och grädde slätt. Mixa hastigt i ägg, saffran och lite salt.

Smaka av och häll upp i en liten, smord ugnsform.

Täck eventuellt formen med smord folie så den behåller sin vackra, gula färg under gräddningen.

Grädda i ca 30 minuter på 175°.

Servera ostkakan ljummen tillsammans med bär och gärna en klick lättvispad grädde.

Den här ostkakan har jag testat att göra med fetaost här i Alanya, det blir också riktigt gott.

Igår tog jag och Tomten en härlig långpromenad uppe på klippan, där finns många vackra vyer att stanna till och njuta av.

Idag på 2a Advent är det stor julmarknad i hamnen, så då blir det förstås en tur dit för att hälsa på de andra Tomtarna.

Tomten i Alanya

Tomten njuter av solvärmen på ett fikonlöv och tar en titt på de snöklädda bergen i fjärran…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/04/lucka-4-lattlagad-ostkaka-med-saffran/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vilket sammanträffande, jag tänkte göra en liknande nästa helg inför lucia. Tänkte dock skippa grädden i själva kakan och ta den som tillbehör till istället, plus att jag tänkte testa hacka i lite torkade fikon 🙂

  2. Hej! Tack för att du fortsätter att inspirera och fylla mitt liv med god mat!

    Jag antar att du redan provat denna, men om inte så: https://www.google.se/amp/s/matgiken.wordpress.com/2014/11/04/falsk-ostkaka-med-pumpa/amp/?client=safari

    Den med lite saffran i… alltså MUMS. G

    Tack igen!

    • Hej och tack 🙂 Har inte provat Matgikens ostkaka, men vi har ofta samma smak när det gäller god och naturlig mat 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

