Medelhavsköttbullar med tomatsås

Medelhavsköttbullar med gräddig Tomatsås

Köttbullar med tomatsås 4 port

600 g färs av nöt eller lamm

2 ägg

6 soltorkade tomater

1 dl 10-17% yoghurt eller kokosgrädde

1 gul lök

1 riven vitlöksklyfta

1 msk fiberhusk

1 msk äppelcidervinäger

1 msk olivolja

1-2 msk oregano

1-2 msk mynta

Salt

Chiliflingor

Skär de soltorkade tomaterna i små tärningar, hacka löken fint.

Blanda färsen med ägg, fiberhusk, yoghurt, olja, vinäger och kryddor.

Blanda sist ner tomater och lök, ställ i kylen att svälla en halvtimme.

Rulla köttbullar och stek gyllenbruna i smör i omgångar.

Gräddig tomatsås 4 port

4 tomater

2 schalottenlökar

50 g smör

3 dl grädde eller kokosgrädde

½ dl hackad, färsk timjan

2 msk äppelcidervinäger

Salt

Chiliflingor

Hacka löken fint och skär tomaterna i små bitar.

Bryn smöret lätt, fräs löken så den blir genomskinlig.

Häll ner tomaterna och låt fräsa med en stund.

Krydda och häll på vinäger, låt den koka in i tomaterna. Slå på grädden och låt puttra 10 minuter.

Rör mot slutet ner finhackad timjan.

Tomater från Ås Trädgård

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/10/29/medelhavskottbullar-med-tomatsas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Nu har jag blandat till köttfärssmeten (blandfärs). Står och vilar i kylen, inte jag alltså, smeten. Jag hade inte oregano tyvärr, men jag kunde gå ut på gården i kryddlandets pallkrage och plocka mynta (trots nollgradigt och yrsnö). Nu måste jag steka i kokosfett/olja eftersom det måste vara mejerifritt.

    Jag tränar inför julköttbullarna. Har du något annat recept?

    • Mynta är också gott i köttbullar🙂 Skriv bara in köttbullar i sökfunktionen uppe till höger, så kommer alla mina köttbullsrecept upp.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

