Citronsås till grillmaten

Citronsås

Sommarfavorit

Den här syrliga såsen tillhör mina absoluta sommarfavoriter.

Citronsås passar fint både till grillade skaldjur och fisk, men passar utmärkt även till många vegetariska rätter som den här grönsakspatén och till kycklingspett.

För fler grilltips, ta gärna en närmare titt i min kokbok Grillmat LCHF här på Smakprov.se så får du 3 gratisrecept, bland annat grillade pilgrimsmusslor.

Vill du sen köpa boken så hittar du den här på Adlibris och Bokus, där den och mina andra kokböcker även finns på engelska.

Citronsås 2-3 port

1 dl majonnäs

½ dl crème fraiche eller kokosgrädde

½ dl hackad citronmeliss

2 msk finhackad gul paprika

Rivet skal och saft från ½ ekologisk citron

½ tsk ekologisk citronpeppar

Flingsalt

Vispa samman majonnäs och crème fraiche. Rör ner citronmeliss, paprika och citron.

Smaka av med flingsalt och citronpeppar.

Låt stå kallt en timme, så utvecklas smaken bättre.

Servera såsen till grillade, ekologiska tigerräkor eller stora grönlandsräkor.

Grillade räkor med citronsås

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/06/10/citronsas-till-grillmaten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta! Jag följer din blogg sedan länge och samlar recept som intresserar mig i min PC. Några av dina böcker har jag också. Det är alltid lika intressant att läsa din blogg.
    Mitt senaste förvärv av dina kokböcker är Wonderbag. Den lyckades jag köpa när jag senast var i Sverige. Min Wonderbag fick jag köpa i Tyskland där jag bor. Den lilla tyska kokboken till Wonderbag är ju inte intressant för oss LCHF:are.

    Vad jag förstår så är inte dina böcker översatta till tyska. Skulle det vara intressant för dig? I så fall hör av dig. Möjligtvis skulle jag kunna arrangera något i den vägen. LCHF-rörelsen i Tyskland är väl kanske fortfarande i sin linda. Men den växer.

    Vänliga hälsningar
    Lena

    • Hej, vad roligt att du köpt en Wonderbag och min kokbok till den❤
      Tack för erbjudandet, men just nu översätts LCHF för seniorer till tyska och sen står Långkok på tur. Du får gärna hjälpa mig sprida dem i Tyskland när de är färdiga🙂

      • OK, ska jag gärna göra. Även om det är svårt i detta brödälskande land. Men små steg leder också till målet.

      • Tack❤ Jag är ju med i LCHF Deutschlands tidning med recept i varje nummer också🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

