Snabblagad torsk i tomatsås

Torsk med tomatsås

Snabblagad torsk 2 port

ca 400 g torsk i bitar

2 dl tomatröra eller ajvar

1 ekologisk citron

1 msk oregano

Salt och peppar

Krydda fiskfiléerna runtom med salt, peppar och lite pressad citron.

Lägg fisken på en tallrik eller ugnsfat som på bilden nedan och klicka ut ajvar i mellanrummen.

Lägg skivor av citron över och krydda med oregano.

Jag använder sällan micro, men den här rätten gjorde jag i ett litet hotellkök på Mallorca förra våren.

Kör fisken på läget under full effekt i micron, jag tog 3×1 minuter med en minuts vila mellan gångerna.

Då blev fisken lagom kokt i den typ av micro jag hade, du får känna efter hur effektiv din är, kör inte fisken för länge för då blir den torr.

I vanlig ugn blir 10-12 minuter på 175º lagom för den här rätten.

Du kan också steka fisken snabbt och värma tomatsåsen till i stekpannan när du vänt fisken.

Som tillbehör stekte jag tärnad pumpa, lök och ostronskivling i smör och kryddade med salt, peppar och paprikapulver.

Vanligt smör i skivor till, så mättar även den här fiskrätten riktigt länge.

Torsk med tomatröra

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/03/snabblagad-torsk-i-tomatsas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

