Zucchinigratäng

Gratäng med zucchini

Gratäng med zucchini 3-4 port

1 zucchini, ca 400 g

2 gula lökar

3 dl bladspenat, fryst eller färsk

1 dl pumpakärnor

50 g smör

2 msk vitlökssmör

3 dl riven ost, gärna några olika sorter

3 ägg

3 dl grädde

Salt och peppar

Lite riven muskotnöt

Skär zucchinin i strimlor och skiva löken. Stek grönsakerna mjuka i smör, krydda med salt, peppar och riven muskot.

Rör ner pumpakärnor och fräs en stund. Klicka ner vitlökssmör och spenat, stek några minuter till.

Riv under tiden osten och blanda med ägg och grädde, krydda lite med salt och peppar.

Osten är rätt salt i sig, så smaka dig fram.

Häll upp grönsaksröran i en ugnsform, häll äggstanningen över och blanda lite försiktigt.

Smörstekt Zucchini, Färsk Lök och Bladspenat

Äggstanning med 3 sorters Ost över Grönsaksröra

Färdiggrädda Zucchini-gratäng är en perfekt LCHF-rätt

Grädda i 175° i ca 40 min. Känn med handen om äggstanningen känns fast.

Låt svalna i formen 10 min innan du skär upp gratängen i bitar och servera med en sallad.

Gratängen passar ju förstås alldeles perfekt som tillbehör till en god köttbit också.

Zucchinigratäng med Vitkålssallad. Perfekt lunch för vegetarianer och andra

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/01/zucchinigratang/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mums mums, den måste jag göra!
    Ser alldeles underbart god ut.

  2. Du är fantastisk! Även 1:a maj får vi recept. Du ska veta att här är en som är tacksam👍 Det underlättar verkligen för mig och min sedan snart 2,5 månaders nya livstil. Har inte lagt om min livstil för viktens skull utan för min cancer. Cancerceller gillar ju allt vad socker heter och inte tänker jag göda dem inte. Att vikten sedan reduceras är ju bara bonus. Och det går bra att leva som en LCHF:are😀 Ha en härlig 1:a Maj Birgitta. Kram/Kerstin💐

    • Tack, vad glad jag blir av att läsa dina rader, Kerstin❤
      Varje dag det här året kommer det ett nytt recept, det är ett nyårslöfte till mina läsare.
      Så du kommer att få en hel del att prova.
      Så bra att du bekämpar din cancer med kosten, du är på rätt väg. Lycka till🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

