Smakrik fiskgratäng

012-1

Rullströmming med chilitäcke 4 port

600 g strömmingsfilé

1½ dl grädde/kokosgrädde

1½ dl majonnäs

½ dl chilisås

½ dl hackad timjan

2 msk sesamfrön

Salt och chiliflingor

Strömmingsrullader med chilimtäcke

Skölj av strömmingen under rinnande kallt vatten.

Låt rinna av i durkslag, torka torrt med hushållspapper. Klipp bort ryggfenan om du är känslig för ben.

Lägg filéerna på en skärbräda med skinnsidan uppåt.

Krydda med salt, chili och strö över timjan. Rulla ihop strömmingen, köttsidan ska vara utåt.

Lägg rullarna tätt i en smord, ugnsfast form. Krydda lite mer med salt och chili.

Vispa ihop grädde och majonnäs, rör ner chilisåsen. Smaka av om du vill ha mer sälta eller hetta.

Häll såsen över strömmingsrullarna, strö sist över sesamfröna. Grädda på 200º i 20-30 minuter.

Servera rullströmmingen varm med blomkålsmos eller broccoli.

Rullarna är också goda att servera kalla på en buffé.

Bilden nedan är en annan variant av chiliströmming, med lite mer hetta från pepparrot.

Det är ett av de absolut första recept jag publicerade här på bloggen för 7 år sen, klicka på bilden så kommer du till det.

Det är tack vare att jag hela tiden skapat nya recept för dig och många andra matintresserade, som jag lyckats så bra med att hålla mig till LCHF under de här åren.

Mat som lett till att jag är så otroligt mycket friskare och starkare idag mot när jag började.

Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en kolhydratbaserad och glutenspäckad kosthållning igen.

Så stort tack för att du läser bloggen, mina kokböcker och sprider recepten vidare till dina vänner ❤

Gratinera tills rulladerna fått fin färg

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/12/smakrik-fiskgratang/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Så positivt att läsa om dina erfarenheter inom Lchf,tack för att du delar med dig! Jag skulle nog vilja räkna in dig,Birgitta i en mycket aktningsvärd trio med de andra två kvinnor du nämnde i förordet! Ni tre betyder så mycket för min och som jag förstår många andras mycket förbättrade hälsa! Så tack 🙂 / mvh Eva Olsson

  2. Vet du Birgitta…. Varje dag ser jag fram emot att ta del av dina härliga recept. Är till ovärdelig hjälp i min strävan att få ett friskare,rörligare liv.
    Så himla glad att jag hittade din blog. Fick föresten en bekräftelse på att jag är på rätt väg i lördags. Var på en föreläsning om motion, hälsa och kost med Jonas Colting flerfaldig mästare i triathlon. Han förespråkade oxå den naturliga kost som våra förfäder åt. Och detta stämde så bra in med den kost som du lär ut.
    Tack snälla för hjälpen Kram❤️

    • Vad glad jag blir att läsa dina rader, Kerstin ❤
      Inte många tar sig tid att kommentera på bloggar numer, så det känns extra fint att få en bekräftelse på att jag gör skillnad för dig med mina recept.
      Nu i vår har jag delat med mig av mina recept i Jonas Coltings nyhetsbrev, vi har mycket liknande kostfilosofi, han och jag 🙂
      https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/30/receptsamarbete-med-jonas-colting/

      • Vad festligt att det var din samarbetspartner som jag lyssnade på i lördag😊 Inte undra på att det kändes så rätt.
        Ha en skön dag i vårsolen. Kallt men jag är säker på att det blir en fin dag. Har redan varit ute en sväng. Vilken skillnad på energi och ork sedan jag lade om kosten för snart 2 månader sedan. 👍

      • Ja, det kändes väldigt roligt att Jonas frågade om jag ville bidra med recept, han har alltid varit en stor förebild, även om min träning inte är lika intensiv som hans 😉
        Skönt att du också blivit mer energifylld, den här maten har den effekten på många ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

