Våffeldagen på glutenfritt LCHF-vis

Mandelvåfflor med äggsmör

Mandelvåfflor med äggsmör från LCHF för seniorer… Foto Mikael Eriksson

Påskvåfflor

I år sammanfaller våffeldagen med långfredagen, så en mandelvåffla à la LCHF med äggsmör blev det självklara valet för dagens inlägg.

Våfflorna passar väldigt bra att ta med ut på utflykt i vårsolen, gärna med smör och ost emellan två hjärtan, till en kopp varm choklad.

Fler av mina bästa påsktips, nämligen 130 stycken, hittar du här.

Mandelvåfflor 2 stora eller 4 små

2 ägg

1 dl grädde/kokosgrädde

1 dl mandelmjöl

2 tsk fiberhusk

2 msk smält smör

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Vispa ägg och grädde, tillsätt fiberhusk och mandelmjöl under vispning.

Rör ner drygt hälften av det smälta smöret i äggsmeten, smaksätt med salt.

Pensla det varma våffeljärnet ordentligt med smör.

Fäll igen locket så järnet blir riktigt varmt igen innan du lägger i smeten.

Den blir ganska fast, så bred ut den lite med en sked över järnet.

Grädda våfflan gyllenbrun, det tar ett par minuter.

Du kan grädda flera satser och lösfrysa våfflorna på galler när de kallnat.

Lägg dem sen i en påse i frysen och ta fram eftersom. De blir som nygräddade om du lägger dem 1 minut på gallret i ugnen på 175º.

Våfflor LCHF

Så gjorde jag när jag hade mycket gäster på vårvintern när jag jobbade på Verkö Slott i Storsjön.

Det underlättade väldigt, jag hade aldrig hunnit med att grädda våfflorna eftersom beställningarna kom, då jag jobbade ensam i köket.

Här kommer ett gott tillbehör till våfflorna från min mammas hemland.

Finskt äggsmör serveras i vanliga fall tillsammans med karelska piroger fyllda med ris.

Min variant innehåller betydligt färre kolhydrater och jag har förstärkt det med rökt lax.

Rökt lax med äggsmör 4 port

4 hårdkokta ägg

50 g rumsvarmt smör

2 dl fint tärnad, rökt lax

Skala och hacka äggen fint. Blanda med det mjuka smöret och rör i laxtärningarna.

Doppa en sked i varmt vatten och forma äggsmöret till små ägg.

Lägg dem på avsvalnade hjärtan av mandelvåfflor. Servera med lite sallad, dill och rädisor.

Här hittar du en annan laxröra, med soltorkade tomater och keso.

Våfflorna blir förstås väldigt goda med hjortron eller andra bär och grädde också 🙂

Mandelvåfflor med hjortron och grädde Foto Mikael Eriksson

Mandelvåfflor med hjortron och grädde…
Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/03/25/vaffeldagen-pa-glutenfritt-lchf-vis/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för ett jättegott våffelrecept, som jag rosat både på Facebook och Instagram ♡

  2. Hej! Jag kanske är lite trög men tillsätter man mandelmjölet efter fiberhusken?

    • Det är jag som är trög, glömde skriva mandelmjölet 😉
      Tack och Glad Påsk ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

