Glutenfri kolbulle

Kolbulle utan gluten, Foto Catarina och Martin Puranen

Bästa utflyktsmaten

Kolbulle är bland den bästa mat man kan göra ute över öppen eld.

Riktigt gammaldags husmanskost, sånt som min pappa gjorde när han jobbade i skogen.

Han var både kolare och flottare i sin ungdom på 30-40-talet, jobb som krävde mycket energi.

Det här receptet och bilderna har jag fått från Catarina och Martin Puranen i Östersund.

De hade använt mitt pannkaksrecept från kokboken LCHF för seniorer som jag skrev tillsammans med Annika Dahlqvist.

Boken är för närvarande slutsåld, men vi ska försöka få den tryckt på nytt förlag.

Den finns här på engelska med titeln Low Carb High Fat Cooking for Healthy Aging.

Boken har både amerikanska och europeiska mått/gradantal, så den är enkel att använda överallt.

Just nu översätts boken också till tyska, den beräknas komma ut till sommaren.

Glutenfri pannkakssmet till 1 kolbulle

2 ägg

1 dl grädde

1 msk fiberhusk

½ krm salt

Smör till stekning

150-200 g rimmat, fett sidfläsk

Vispa äggen med grädde och salt. Strö ner fiberhusk under fortsatt vispning, låt smeten stå och svälla 10 minuter.

Vispa om ordentligt innan stekning. Skär fläsket i tärningar och bryn väl i smör.

Häll på smeten och låt kolbullen steka några minuter, tills den stelnat på ytan och fått fin färg under.

Vänd försiktigt och stek några minuter till, den ska vara välstekt och riktigt knaprig.

Den är god att äta som den är, uppskuren i trekanter och serverad i en servett. Det passar också bra med lingonsylt till, här hittar du min sockerfria.

En kolbulle brukar räcka till två hungriga, den är väldigt mäktig.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/03/06/glutenfri-kolbulle/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vill absolut minnas att jag i min barndom åt något sådant, som farmor gjorde. Hon kallade det rätt och slätt för fläskpannkaka. Icke att sammanblanda med ugnspannkaka. Andra i Skåne, där jag bodde då, skulle kanske sagt äggakaga. Väldigt gott!

  2. Vad sugen jag blev.:-) 🙂

    • Tack, jag med, måste göra den här när jag kommer hem till Sverige igen 🙂

  3. vad gott


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

