Thailändsk fisksoppa LCHF och Paleo

Thailändsk fisksoppa

Thailändsk fisksoppa 2 port

300 g vit fiskfilé

6 små champinjoner

1 burk kokosgrädde

1 dl strimlad salladslök

1 röd chili

½ grön paprika

½ röd paprika

5 cm färsk ingefära

3 msk kokosolja

2 msk strimlad, färsk koriander

1 msk glutenfri tamarisoja

1-2 tsk glutenfri fisksås

Saft av 1 lime

ca ½ tsk salt

Dela champinjonerna och skär halvorna i tunna skivor.

Skär paprika och chili i smala strimlor, kärna ur chilin om du vill ha en mildare soppa.

Fräs svampen i kokosoljan i en gryta tillsammans med paprika, chili, salladslök och ingefära i en minut.

Häll över soja, fisksås och limesaft. Tillsätt kokosgrädden och låt koka upp.

Strimla fisken i 1 cm breda skivor och salta.  Rör försiktigt ner fisken och koriandern, ge det hela ett hastigt uppkok innan soppan serveras i skålar.

Garnera med färsk koriander och lite finstrimlad chili.

Thailändsk fisksoppa

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/03/01/thailandsk-fisksoppa-lchf-och-paleo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag skivar champinjoner med en äggskärare. Enkelt och lätt för en som har artros i händerna !!

  2. Du tillsätter kokosgrädde … men skriver kokosmjölk som ingrediens. Själv har jag kokosgrädden hemma så jag kan kanske göra din fisksoppa redan idag …

    • Tack för att du såg det, då ändrar jag. Ska vara kokosgrädde, så soppan blir fet och god 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

