Söndagstankar om lycka…

Mandelblom

Frisk, stark och lycklig

Nu har vi varit här i Alanya i 3 veckor och har 3 veckor kvar, sen får vi pga visumreglerna inte vara här mer förrän till hösten.

Vi njuter verkligen av vår tillvaro här nere, det är 14 vintern som vi tillbringar några månader här, för att komma ifrån kylan och mörkret därhemma.

De här resorna har gjort att min hälsa förbättrats otroligt mycket, jag har en helt annan möjlighet att träna min skadade rygg och ben här.

Mitt liv har inte alltid varit så lätt sen jag blev sjukpensionerad efter min ryggskada för 16 år sen , med efterföljande fibromyalgi, ett smärtsyndrom som innebär att man lever med svår värk och trötthet.

Jag har under de här åren lärt mig att glädjas åt små framsteg och de enkla njutningar som livet är så generöst med, bara vi tar chansen att se dem.

Nu i vår är det 7 år sen jag började min hälsoresa till ett friskare liv med hjälp av LCHF, det tillsammans med mina möjligheter till träning i värmen har gjort underverk.

Igår kväll delade jag en bild på Instagram, av min fot och havet i solnedgången, och beskrev mina känslor av lycka.

Min fot och Medelhavet

 

Så här skrev jag under bilden:

”En sån dag…
Soluppgång på balkongen, lunch i bergen och solnedgång vid ett upprört Medelhav.
Känner mig frisk, stark och lycklig!”

Det lilla inlägget satte igång en hel flodvåg av känslor, efter att jag fick en kommentar från en som tydligen inte gillade mitt sätt att leva och dela bilder på soluppgångar, solnedgångar, matbilder och annat jag finner njutbart.

Kvinnan orkade nu inte följa mig längre och se mina bilder.

Jag borde inte dela det här, eftersom alla minsann inte har det så bra som jag, som kan leva det här livet på vintrarna.

Men jag fortsätter med det, kanske det kan inspirera andra att ta chansen att leva sin dröm när tillfälle kommer.

Jag la ut de här raderna på Facebook, jag har aldrig tidigare fått så många positiva kommentarer som efter det.

Jag vill på det här viset tacka alla som tog er tid att skriva och uttrycka era känslor kring livets glädjeämnen.

Här kommer länken till en musikvideo som jag satt och lyssnade på när jag läste många av de känslosamma kommentarerna i morse, en sång av Lukas Graham – 7 years, som också den väckte många starka känslor.

Hoppas du också tar chansen att njuta av livet fullt ut, var du än befinner dig idag ❤

Jag julen 2002, ett halvår innan min steloperation...

Jag julen 2002, ett halvår innan min steloperation…

Birgitta Höglund Februari 2016

Den här bilden togs igår…

Published in: on 21 februari 2016 at 12:19  Comments (16)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/02/21/sondagstankar-om-lycka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag tycker att det är trevligt med fina uppläggningar och dina lite mer roliga kombinationer, men jag kan känna lite frustration över att vara ensam och inte orka bry mig för bara mig själv. Känner mig ”utsliten” av fibron som härjat många år nu tillsammans med borrelia+co.inf. Men det innebär verkligen inte att jag misunnar dig eller någon annan att ha det bra. Så att det finns någon som ens vill tänka så negativt gör mig bedrövad. Inte kan väl någon må bättre på det viset.

    • Tack ❤ Försök göra det lite vackert ändå, då blir det trevligare att ta och njuta 🙂

  2. Fortsätt ditt liv som det passar dig och njut av alla små och stora saker! Det inspirerar till att själv hitta andra vägar och föder idéer till saker som man själv inte trodde var möjligt. Kan du så varför inte jag. Stor kram

  3. all Kärlek 💕 o Glädje till dig, följer o är tacksam för dina recept 💕

  4. Skulle mitt liv bli sämre för att du har det bra? Även om jag är hemma I snöslask och regnrusk? Konstig inställning. Det är väl mitt ansvar att göra något åt det; kan jag inte tillbringa halva året vid Medelhavet, så får jag väl hitta lite guldkanter hemma. Och njuta med dem som kan vara där, och delar med sig. Och drömma…det kostar inget.

  5. Somliga människor klarar bara inte av att se andra lyckliga. Tyvärr. Så små, ynkliga liv de måste ha.
    Jag hade, för flera år sedan, en väninna, som en gång när hon skulle ut och resa (hon reste ofta, ofta utomlands) sa ” och nu hoppas jag verkligen att ni kommer att ha skitväder här hemma”. På min fråga varför, talade hon om att hon mådde bättre då. Själv hade jag aldrig råd att resa någonstans men gladde mig med de som kunde.

    Nu har jag den stora lyckan att själv kunnat få flytta till värmen tack vare att min son köpte mig en lägenhet. Så sedan september 2015 har jag betydligt mindre besvär av både fibromyalgi och ME.

    Jag har precis börjat prenumerera på ”Birgitta Höglunds mat” och tänker börja äta efter de recepten så snart krafterna återkommit tillräckligt.
    Tror på matens betydelse. Äter inte skitmat, dricker inte läsk mm, men lite roligare matlagning/rätter längtar jag efter.

    Till slut: jag säger som Blandaren ”Stå på dig. Annars gör någon annan det”.

    Åsa

    • Tack för din fina kommentar, Åsa. Hoppas du också kommer att må mycket bättre av att laga och äta naturlig mat, det ger ordentligt med energi.
      Lägg redan nu till ordentligt med smör och koka några ägg att äta till den mat du lagar idag, så får du strax bättre krafter.
      Lycka till ❤

  6. Du är en inspiration och tack för alla dina vackra bilder.
    Livet är vad man gör det till. Jag är glad att du är lycklig och njuter av livet. Fortsätt att sprida positiva tankar och inspiration.
    Ingrid

    • Tack, ja visst blir livet bättre om man kan ta det från den positiva sidan ❤

  7. Ack ja, den kungliga svenska avundsjukan…
    Jag tycker att din blogg är mycket snygg, innehållsrik och faktiskt vilsam. Det sistnämnda tror jag beror på det finstämda färgvalet.
    Hoppas dina återstående veckor blir sköna och vilsamma!

    • Tack, vad glad jag blir att höra de orden om min blogg ❤
      Tycker själv att det här temat gör den just vilsam, har haft samma ända sen starten för snart 7 år sen.
      Vi njuter vidare, tills det är dags för den jämtländska vårvintern 🙂

  8. Jag skrev en liknande kommentar, men den är borta med vinden …
    Birgitta njut – en annan känd Birgitta sade ”Man skall vara glad åt fötter … utan dem”.
    Du har ju haft ditt elände och det är oförskämt att förtrödna kommentarer dyker upp, tur att dessa kan blockeras …

    • Tack, vad glad jag blev att du påminde mig om Birgitta Anderssons fin låt 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

