Smörstekt torskrygg med räksallad

Torsk med räksallad

Stekt torskrygg med räksallad 2 port

2 x 125 g fryst, ekologisk torskrygg (eller färsk)

3 msk smör

Pressad citron

Havssalt och vitpeppar

Räksallad

200 g Änglamarks frysta, skalade räkor (eller 300 g färska räkor)

2 kokta ägg

2 dl majonnäs

2 msk finhackad gräslök

2 msk finstrimlad bladpersilja

½ pressad citron

Lite salt och peppar

Tina fisk och räkor långsamt i kylen, då blir de godast.

Pressa citron över torsken och krydda båda sidor med salt och peppar.

Hacka ägget och blanda med majonnäs och örter. Vänd ner räkorna.

Smaka av med salt, peppar och citron.

Stek fisken 2 minuter på hög värme, vänd och stek ½ minut.

Dra pannan från värmen och låt eftersteka ett par minuter.

Servera med räksalladen och garnera med t ex lite finhackad paprika och gröna blad.

Vårvärmen har börjat komma de senaste dagarna här i Alanya, igår blev det en långpromenad till hamnen.

Så här får du nåt jag inte brukar fotografera så ofta. En alldeles nytagen selfie 🙂

Följ mig gärna på Instagram, så får du ta del av både vardagsmaten och ögonblicksbilder ur vårt liv vid Medelhavet.

Jag i Alanya

Turkisk fiskebåt

Alanyas hamn

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/02/16/smorstekt-torskrygg-med-raksallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta. jag undrar om du kan hjälpa mig. Min svärdotter fr Österrike kommer nästa vecka o jag o sonen vill överraska henne m en tårta. Det vore kul om även jag kan äta den.
    Btw har ni märkt av oroligheterna i Turkiet?
    Btw 2. Tack vare dig får jag på mig ett par jeans som f 1,5 månad sedan diffade m ca 10 cm.
    Kram Cat

  2. Härliga bilder och god mat (som vanligt) 😀 Tack!

  3. Tack Birgitta för detta fina recept – det ska jag testa till helgen! Ha en trevlig dag 😊

  4. Tack för att du verkligen skriver exakt hur man gör när man steker en torskrygg! Oftast står det bara stek (och inte hur man gör för att uppnå bästa resultat). Älskar att du är noggrann när du skriver recept! Står det hur man ska göra så kan alla våga prova.

    • Tack, ja jag vill ju att alla ska ha möjlighet att lära sig hur enkelt det kan vara att laga god, naturlig mat ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

