Pizza LCHF

Pizza

Godaste pizzan 🙂

Många tycker, precis som jag, att det här är den godaste, glutenfria pizza à la LCHF de smakat.

Jag skapade den i mitt arbete med restaurang PriMaten i Uppsala, där har den blivit väldigt populär bland kunderna.

En av mina följare på Facebook, Gunilla Lorentzson, gjorde pizzan häromdagen.

Här har jag lånat hennes fina bilder på hur man steg för steg gör pizzan, receptet följer under bilderna.

Hoppas du också gillar den, sprid gärna receptet vidare så fler får chansen att testa.

Mina dagliga mattips ses av väldigt många, den här veckan ligger bloggen 1a på Blogtoplist i kategorin Hälsa igen.

Tack för det, alla trogna läsare ❤

Pizzaingredienser

Pizza

Pizza

pizza

pizza

pizza

Pizzabotten 2 port

2 dl riven halloumi

1 ägg

½ dl grädde

2 msk pofiber

Rör samman alla ingredienser till pizzadegen. Låt svälla i 10 minuter.

Bred ut till två runda bottnar, ca 1 cm tjocka, på bakplåtspapper. Förgrädda på 250º i 10 minuter.

De här bottnarna går bra att lösfrysa och ta fram eftersom och fylla med valfria pizzatillbehör.

Vill du göra en större sats så går receptet fint att dubbla flera gånger.

Pizzasås

2 dl mild Ajvar Relish eller

krossade tomater

2 msk tomatpuré

2 msk olivolja

2 hackade vitlöksklyftor

1 msk torkad oregano

1 msk balsamvinäger

½ tsk Worcestershiresauce

Salt

Blanda samman alla ingredienser till såsen, smaka av med salt.

Bred 2 msk sås över den förgräddade pizzabottnen.

Täck med din favoritfyllning och strö över ca 1 dl riven ost.

Ringla lite olivolja över pizzan och grädda på 250° i 10 minuter.

På Gunillas bilder ovan har hon lagt på parmaskinkan efter gräddningen, då blir den bäst.

Servera gärna med lite rucola och olivolja över den färdiggräddade pizzan.

Gott till är en sallad på finstrimlad rödkål, vinäger, olivolja, havssalt och svartpeppar.

Jag hade rökt kalkon, färsk ananas och paprika på den pizza jag gjorde till PriMaten, du ser min bild på den här.

LCHF-Pizza à la Birgitta Höglund

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/02/12/pizza-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ja, detta är den godaste lchf- pizzan. Gör den ofta och den håller sig god flera dagar efter. Jag brukar ta lite mandelmjöl o en skvätt olivolja i degen också, för att få lite segare botten. Ett annat tips är att göra pizzorna små. Då får du upp de på stekspaden lättare utan att de går sönder. Dagen efter håller de ännu bättre. Tackar så hemskt mycket för detta superrecept. 😊

  2. Har precis upptäckt LCHF och din sida. Fantastiska recept. Känns tryggt med tanke på din bakgrund som kock. Denna pizza gjorde jag igår; så enkel och mycket god. Tomatsåsen blir också perfekt till grillat i sommar.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

