Lasagne LCHF

Lasagne LCHF

Favoritmat

Lasagne var förr, på pastatiden, en av mina absoluta favoriträtter.

Nu varvar jag köttfärssåsen med olika grönsaker istället.

Många gör LCHF-pastaplattor på philadelphiaost, men jag äter inte den, har faktiskt aldrig tyckt om mjukost.

Jag gillar smakerna som kommer från det gröna bättre i min lasagne.

Vill du testa en mjölkfri variant på pastaplattor så ta en titt här på fina bloggen Erikas LCHF till vardag och fest.

Lasagne 3-4 port

300 g köttfärs

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

2 tomater

3 msk smör

1 msk tomatpuré

1 msk oregano

1 msk paprikapulver

1 msk balsamvinäger

1 tsk Worcestershiresauce

Salt och peppar

Att varva med

1 liten aubergine

1 påse mangold eller bladspenat

3 msk smör

Salt

Osttäcke

3 ägg

50 g riven halloumi

2 dl grädde

Salt och peppar

Hacka lök, vitlök och tomater fint. Fräs köttfärsen i smöret, blanda ner tomatpurén och låt fräsa med en stund.

Krydda och rör ner tomathacket, kryddor och såser.

Koka upp och låt småputtra på svag värme i 30-60 minuter, ju längre desto godare.

Skiva auberginen i tunna skivor. Bryn aubergine och mangold i smör i omgångar, krydda med salt och peppar. Blanda alla ingredienser till osttäcket.

Lägg ett lager aubergineskivor i en smord ugnsform. Fördela hälften av köttfärssåsen jämnt över.

Häll på hälften av ostsmeten. Lägg på mangolden och resten av köttfärssåsen.

Avsluta med ett täcke av ostsmeten och lägg några små delade cocktailtomater runtom.

Grädda på 175° i 35-40 minuter. Tzatziki och en grönsallad är gott till lasagnen.

Lasagne med Aubegine, Halloumi och Mangold

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/02/08/lasagne-lchf-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det verkar gott 🙂

  2. Jag gillar squash istället för pastaplattor.

  3. Det där lät jättegott! Brukar ju göra moussaka med auberginer, de är ju inte så olika varandra annat än i kryddningen. 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

